پاکستان بنیامین نتنیاهو را 'تروریست' خواند

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

حکومت پاکستان تحت فشار معترضان جناح راست، روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، را تروریست خواند و خواستار محاکمه او به اتهام جنایات جنگی علیه فلسطینیان شد.

رعنا ثناالله، مشاور شهباز شریف، صدراعظم پاکستان در امور سیاسی و عامه، در کنار رهبران تحریک لبیک پاکستان و عطاالله ترار، وزیر اطلاعات پاکستان در کنفرانس خبری گفت: "نتنیاهو یک تروریست است و مرتکب جنایات جنگی شده است."

این بیانیه‌ٔ پاکستان بخشی از توافق حکومت با تحریک لبیک پاکستان بوده که از چند روز به این سو دست به اعتراضات زده و بر سر یک جاده کلیدی که اسلام‌آباد را به راولپندی متصل می‌کند، خیمهٔ تحصن برپا کرده بودند.

هزاران نفر از هواداران تحریک لبیک پاکستان شنبه گذشته در نزدیکی پایتخت تظاهرات کردند تا حملات اسراییل در غزه را محکوم کنند. آنها از حکومت خواستند تا نتنیاهو را تروریست اعلام کند، محصولات اسراییل را تحریم کند و به فلسطینیان کمک بفرستد.

ثناالله روز جمعه گفت: "ما خواستار محاکمه او (نتنیاهو) هستیم. ما ازعمق قلب این ظلم [اقدامات اسراییل در غزه] و تمامی قدرت هایی که محکوم می‌کنیم که در آن دست دارند."

تحریک لبیک پاکستان در گذشته نیز حکومت را از طریق تحریک مردم عام به زانو درآورده و خواسته‌های خود را بر حکومت قبولانده است.

پاکستان با اسراییل روابط دپلوماتیک یا تجاری ندارد و دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد. پاکستان همواره از ایجاد یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷حمایت کرده است.

باوجود عدم روابط تجاری بین دو کشور، بسیاری از پاکستانی‌ها خواستار تحریم محصولات اسراییلی و همچنین برندهای غربی به عنوان حامی اسراییل، هستند.

ثناالله گفت: "ما نه تنها اسراییل، بلکه تمامی محصولات مرتبط با آن و شرکت‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این ظلم دخالت دارند یا به آن نیروها [اسراییلی] کمک می‌کنند، تحریم خواهیم کرد " او افزود که حکومت کمیته‌ای را ایجاد خواهد کرد تا مشخص کند که کدام محصولات با اسراییل ارتباط دارند.

حکومت همچنین به تحریک لبیک پاکستان تعهد کرده است که تا پایان ماه بیش از یک هزار تن تجهیزات کمکی برای فلسطینیان ارسال کند. پاکستان از اکتوبر سال گذشته نه محموله کمک های بشردوستانه به غزه ارسال کرده است.

درگیری اخیر در غزه زمانی آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد که به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۹۵ نفر را کشتند ۲۵۱ نفر را گروگان گرفتند.

از میان ۲۵۱ گروگان، ۱۱۶ نفر آنان هنوز هم در غزه به سر می‌برند. به گفته اردوی اسراییل، این رقم شامل ۴۲ گروگانی می‌شود که کشته شده‌اند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه، تا اکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۸ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش بخش انگلسی صدای امریکا استفاده شده است.