وزارت صحت پاکستان از ثبت ششمین مورد مثبت ام‌پاکس در آن کشور خبر داد

با ثبت واقعه جدید، شمار افراد مبتلا به آبلۀ میمون در پاکستان به شش نفر رسید.

وزارت صحت عامۀ پاکستان گفته است که ششمین مورد مثبت ابتلا به ویروس ام‌پاکس روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) در میدان هوایی اسلام‌آباد، پایتخت این کشور به ثبت رسیده است.

این وزارت در خبرنامه‌ای گفت که شخص مبتلا ۴۴ سال عمر دارد و برای درمان به "شفاخانۀ پمز" در اسلام‌آباد منتقل شده و در حال حاضر در قرنطین به سر می‌برد.

با ثبت این واقعه، شمار افراد مبتلا به ام‌پاکس در پاکستان به شش نفر رسید. پنجمین واقعۀ این بیماری به تاریخ ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) در شهر پشاور به ثبت رسید و فرد ابتلا به آن، از کشورهای خلیج سفر کرده بود.

بر اساس بیانات مقام‌های پاکستانی، شماری از این بیماران پس از درمان دوباره صحت‌یاب شده و از شفاخانه مرخص شده اند.

پیش از این، داکتر مختار احمد، مشاور صدراعظم پاکستان در امور صحت گفته بود که برای نظارت بر میدان‌های هوایی و مرزهای داخلی تدابیر جدی اتخاذ شده تا سایر موارد ابتلا به این بیماری شناسایی و از آن پیشگیری شود.

ام‌پاکس اعراض و علایم مشابه، اما خفیف‌تر از چیچک دارد، ولی می‌تواند منجر به مرگ شود. علایم این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد کمر، تورم غدوات لنفاوی، لرزه و خستگی است.

سازمان جهانی صحت گفته است از آنجایی که ویروس این بیماری از یک شخص به شخص دیگر قابل انتقال است، باید بیمار مبتلا به این ویروس قرنطین شود.

سازمان جهانی صحت شیوع ام‌پاکس را وضعیت اضطراری صحی جهانی اعلام کرده و از تولیدکنندگان واکسین این بیماری خواسته است که تولیدات خود را افزایش دهند تا از گسترش نوع خطرناک این ویروس جلوگیری شود.

مارگریت هریس، سخنگوی سازمان جهانی صحت به خبرنگاران گفت: "ما نیاز داریم که تولیدکنندگان واقعاً تولید را افزایش دهند تا به تعداد بسیار بیشتری از واکسین‌ها دسترسی داشته باشیم."

سازمان جهانی صحت از کشورهایی که ذخایر واکسین ام‌پاکس را دارند خواست که این واکسین‌ها را به کشورهایی که با شیوع این ویروس مواجه هستند، اهدا کنند.

این بیماری نخست در جمهوری دموکراتیک کانگو شیوع کرد که به حداقل ۱۲ کشور دیگر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا گسترش یافته است. سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد این بیماری نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است.