بارندگی شدید و بی‌پیشینه در لاهور؛ حالت اضطرار اعلام شد

یک ساحۀ سیلابزده در شهر لاهور

اداره ملی اوضاع جوی پاکستان، روز پنجشنبه اول ماه اگست (۱۱ اسد) خبر داد که بارندگی شدید و بی‌سابقه در شهر لاهور، باعث سرازیر شدن سیلاب شده است.

به گفتۀ مقام‌ها آب اکثر جاده‌ها را فرا گرفته، در شفاخانه‌ها سیلاب سرازیر شده و جریان برق در این شهر با جمعیت ۱۳ میلیون نفر قطع شده است.

کمیشنر شهر لاهور، حالت اضطراری را در این شهر اعلام کرده و دفاتر و مکاتب نیز به روز پنجشنبه مسدود بود.

فاروق در، معاون اداره هواشناسی پاکستان گفت که این باران "ریکارد را شکسته است". میزان باران روز پنجشنبه در لاهور که سه ساعت ادامه داشت، حدود ۳۶۰ میلی متر ارزیابی شده است که ریکارد بیشترین مقدار باران را که در ماه جولای سال ۱۹۸۰ باریده بود و مقدار آن ۳۳۲ میلی متر بود، شکست.

این اداره پیش بینی کرده است که فصل باران های موسمی امسال در پاکستان، با بارندگی بیشتر از حد معمول همراه خواهد بود. پاکستان یکی از کشورهایی است که به باور کارشناسان در برابر تغییرات اقلیم، آسیب پذیر است.

مقام‌های اداره آفات طبیعی در ایالت خیبر پشتونخوا در شمالغرب پاکستان می‌گویند که در طول سه روز گذشته، حداقل ۲۴ نفر در اثر بارندگی شدید و سیلاب‌های ناشی از آن در این ایالت، جان باختند.

مریم شریف، وزیر اعلای ایالت پنجاب، در یک پیام در شبکۀ ایکس نگاشت که "تمام امکانات" حکومت ایالتی در اختیار شهر لاهور قرار گرفته است تا آب را تخلیه کند.

بین ۷۰ تا ۸۰ فیصد باران های سالانه در منطقه آسیای جنوبی، بین ماه‌های جون تا سپتمبر می‌بار که برای کشت و زراعت مفید دانسته می‌شود، اما دانشمندان به این باور اند که افزایش این بارندگی‌ها به دلیل تغییرات اقلیم، حیات و معیشت انسان‌ها را به مخاطره انداخته است.

در اوایل سال جاری، پاکستان با موجی از گرمی هوا مواجه شد و ماه اپریل سال جاری، یکی از ماه های دارای بیشترین مقدار بارندگی از سال ۱۹۶۱ بدین سو در آن کشور بود. کم از کم ۱۴۳ نفر در پاکستان در ماه اپریل به دلیل صاعقه و دیگر واقعات مربوط به توفان‌ها، جان باختند.

در ایالت کرالا در کشور همسایه هند نیز حداقل ۱۶۰ نفر که اکثر کارگران و اعضای خانواده هایشان بودند، بر اثر لغزش زمین ناشی از باران های موسمی شدید، جان باختند.

بر اساس تخمین بانک جهانی، در سال ۲۰۲۲، یک سوم پاکستان با باران‌های غیر مترقبه موسمی مواجه شد که باعث بیجا شدن میلیون‌ها نفر و خسارت ۳۰ میلیارد دالری به اقتصاد آن کشور شد.