صدراعظم موقت پاکستان احتمال مداخله اردو در انتخابات پارلمانی را رد کرد

صدراعظم حکومت موقت پاکستان می‌گوید که انتظار دارد انتخابات پارلمانی سال آینده برگزار شود و دخالت اردوی این کشور در انتخابات را رد کرد.

انوارالحق کاکر روز جمعه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که کمیسیون انتخابات رای‌گیری و شمارش آرا را انجام می‌دهد، نه اردوی پاکستان.

کمیسیون انتخابات پاکستان روز پنجشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) اعلام کرد که انتخابات سرتاسری آن کشور در اواخر ماه جنوری ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

پاکستان در بیش از یک سال گذشته، به ویژه پس از برکناری عمران خان،‌ صدر اعظم پیشین آن کشور در پی رای عدم اعتماد پارلمان، دستخوش بحران‌های متعدد و روز افزون سیاسی، اقتصادی و امنیتی بوده است.

پس از آنکه پارلمان پاکستان در نهم اگست سال روان منحل شد، حکومت سرپرست ادارهٔ آن کشور را در دست گرفته است.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان آن کشور، باید انتخابات سرتاسری در جریان ۹۰ روز برگزار شود، اما کمیسیون انتخابات پاکستان گفته است که به دلیل سرشماری اخیر جمعیت و تعیین مجدد حوزه‌های انتخاباتی، به وقت بیشتر نیاز دارد.

انوار الحق کاکر، سناتور پیشین پاکستانی، پس از انکه شهباز شریف پس از تکمیل دورۀ پنج سالۀ پارلمان از سمت‌اش کنار رفت به تاریخ ۱۴ اگست (۲۳ اسد) به حیث صدر اعظم موقت این کشور حلف وفاداری یاد کرد.

کاکر به اسوشیتدپرس گفت که زمانی که کمیسیون انتخابات تاریخ دقیق انتخابات را اعلام کند، حکومت او "همه کمک‌ها از جمله مالی، امنیتی یا سایر نیازهای مرتبط را فراهم خواهد کرد."

کاکر در پاسخ به پرسشی که آیا به قضات توصیه می‌کند محکومیت خان را لغو کنند تا بتواند در انتخابات شرکت کند، گفت که در تصامیم قوه قضاییه دخالت نخواهد کرد. او تاکید کرد که قوه قضاییه نباید "به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی" مورد استفاده قرار گیرد.

کاکر گفت: "ما کسی را برای انتقام گیری شخصی تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم...هر کس، چه عمران خان یا هر سیاستمدار دیگری که از نظر رفتار سیاسی خود، قوانین کشور را زیر پا بگذارد، باید از احیای قانون اطمینان حاصل شود. ما نباید آن را تبعیض سیاسی بخوانیم."

برکناری عمران خان از کرسی صدارت در ماه اپریل سال گذشته سبب بحران بزرگ سیاسی و اعتراضات گستردهٔ هواداران وی در سرتاسر پاکستان شد. حکومت پاکستان این تظاهرات و رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان، به رهبری عمران خان را به شدت سرکوب کرد.

در حالیکه شمار زیاد اعضای رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان یا زندانی اند، یا در خفا به سر می‌برند و یا هم عضویت این حزب را ترک کرده اند، تا کنون روشن نیست که این حزب چه جایگاهی در انتخابات آیندهٔ پاکستان خواهد داشت.

کاکر گفت که انتخابات عادلانه می‌تواند بدون خان و یا صدها تن از اعضای حزبش که به دلیل فعالیت‌های غیر قانونی بازداشت شده اند، برگزار شود. او افزود که هزاران عضو حزب خان که در فعالیت‌های غیرقانونی شرکت نکرده اند در "انتخابات شرکت خواهند کرد".

اردوی پاکستان همواره در بوجود آمدن و سقوط حکومات در پاکستان دست داشته است. برخی از حامیان خان می‌گویند که در پاکستان حکومت نظامی بالفعل وجود دارد و دموکراسی در خطر است.

کاکر که ظاهراً روابط نزدیکی با اردو دارد، گفت که این اتهامات "بخشی از فرهنگ سیاسی ما" است، که او به آن توجهی نمی‌کند.

او گفت: "ما چالش‌هایی در روابط نظامی و غیرنظامی داریم، من این را انکار نمی‌کنم."

کاکر گفت که راه حل بهبود تدریجی عملکرد نهادهای ملکی است نه تضیف نهادهای نظامی، "چون این هیچ یک از مشکلات ما را حل نمی‌کند".