شریف: هدف از حملات جدایی طلبان بلوچ، آسیب رساندن به روابط پاکستان و چین است

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان می‌گوید که هدف حملات تندوران جدایی طلب در ایالت بلوچستان این کشور، توقف پروژه‌های توسعه‌ای است که بخشی از دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بوده و بر سرکوب تندروان در این ایالت تاکید کرد.

در جریان حملات تندروان جدایی طلب بر حوزه‌های پولیس، خطوط قطار آهن و شاهراه‌ها در ایالت بلوچستان که از روز یکشنبه آغاز شد، بیش از ۷۰ نفر کشته شده اند. این گسترده‌ترین حملات در سال‌های اخیر توسط تندروان بلوچ بوده که در پی جدایی این ایالت غنی از منابع و محل پروژه‌های اصلی چین مانند بندر و معادن طلا و مس است.

مقامات بلوچستان می گویند که در میان کشته شدگان ۳۸ غیرنظامی هستند که موترهای آنان در شاهراه متوقف شده، و پس از بررسی کارت هویت‌شان کشته شده اند. اردوی پاکستان گفته است که در این جریان، ۱۴ نفر از منسوبین اردو و پولیس و ۲۱ تندرو کشته شده اند.

شریف روز سه شنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: " تروریست‌ها می‌خواهند پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان و پروژه های توسعه‌ای را متوقف کنند. " او افزود که تندروان همچنین می‌خواهند بین اسلام آباد و بیجینگ فاصله ایجاد کنند.

چین این حملات را محکوم کرده و متعهد شده که حمایت خود را از تلاش‌های ضد تروریزم پاکستان حفظ کند.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین در یک نشست خبری گفت: "چین آماده است تا همکاری امنیتی ضد تروریزم را به منظور حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای با طرف پاکستانی بیشتر تقویت کند."

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان با نشر اعلامیه‌ای مسوولیت این حملات را بر عهده گرفته و گفته است که افراد این گروه تنها نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان که در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، بخشی از طرح یک کمربند یک راه شی جینپنگ، رییس جمهور چین است که ارزش آن به ۶۵ میلیارد دالر بالغ می‌شود.

پاکستان نتوانسته است زیربناهای مورد نیاز برای بهره برداری از منابع معدنی در بلوچستان را به طور کامل ایجاد کند و از چین برای توسعه این منابع کمک گرفته است.

بلوچستان کم نفوس ترین ایالت اما سرشار از منابع طبیعی و منرال‌‌ها است. بلوچ‌ها از دیر زمان شکایت دارند که از عواید بلوچستان سهم منصفانه به آنان داده نمی‌شود و این نارضایتی سبب قیام و شورشگری بیش از ده گروه جدایی طلب بلوچ بر ضد حکومت پاکستان شده است.