اعتصاب سرتاسری دوکانداران در پاکستان به خاطر افزایش تورم پولی

هزاران تاجر پاکستانی روز شنبه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله) دوکان‌های خود را به خاطر افزایش قیمت صرفیهٔ برق، تیل و تورم پولی مسدود کردند.

این اعتصاب سرتاسری و گسترده که منشای آن نارضایتی مردم از بالا رفتن قیمت‌ها و هزینه‌‌های روزمره زندگی و افزایش تورم پولی است، قبل از برگزاری انتخابات سراسر در پاکستان راه اندازی شده است.
سو مدیریت و بی‌ثباتی که از چندین دههٔ دامنگیر پاکستان است، اقتصاد این کشور را مختل کرد. افزایش قیمت برق و تیل از جمله از شرایط صندوق بین المللی پول (IMF) بود تا این صندوق قرضهٔ سه میلیارد دالری را برای پاکستان فراهم کند.

این توافق در ماه جولای سال روان میلادی صورت گرفت و صندوق بین المللی پول بر پاکستان فشار وارد کرد تا اصلاحات اقتصادی را روی دست بگیرد.

دوکان‌ها در شهر‌های لاهور، کراچی و پشاور روز شنبه به طور گسترده مسدود بودند. در بازار‌‌‌های متروکهٔ این شهر‌ها پوستر‌ها با شعار‌های چون "افزایش غیر معقول بل‌ها و یا صورتحساب‌های برق و افزایش مالیات " نصب شده است.

اجمل هاشمی، رییس اتحادیه تجار شهرک لاهور، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «همه در این [ در این اعتصاب ] شرکت می کنند، زیرا وضعیت حالا غیرقابل تحمل شده است." هاشمی همچنین گفت: "برای مردم اندکی امکانات فراهم شود تا بر سر سفره‌های خود غذا بیاورند."

تاجران در پاکستان از قدرت زیادی برخوردار اند و با انتخاباتی که قرار است ماه آینده در آن کشور برگزار شود،‌ حکومت وظیفه حساسی در پیش رو داد تا از یک سو، مردم را در کنار خود داشته باشد و از سوی دیگر به تعهد ریاضت اقتصادی خود در مقابل صندوق بین المللی پول پایبند باشد.

پاکستان در طول تاریخ همواره مالیات نسبتاََ کم از مردم و تاجران کم دریافت می‌کند. دریافت مالیات پایین موجب شده این کشور قرضه‌‌های هنگفتی خارجی بگیرد و حالا برای باز پرداخت قرضه‌های خارجی دچار مشکل شده است.

اما در عین حال قرضه‌ دهندهٔ عمده پاکستان،‌ صندوق بین‌المللی پول، امیدوار است تا چرخه کمک‌های مالی برای پاکستان که از چندین دهه برای تقویت اقتصاد این کشور فراهم می‌شد، خاتمه یابد.

یک روز پیش از اعتصاب سرتاسری دوکاندار در پاکستان،‌ انوار الحق کاکر، سرپرست صدارت آن کشور، از شهروندان کشورش خواست تا صورت حساب‌های متورم خود را پرداخت کنند، به گفتهٔ او،‌ "گزینه دوم" وجود ندارد.

کاکر در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، به خبرنگاران گفت: "زمانیکه که سبسایدی یا کمک مالی می‌دهید، تعهدات مالی خود را به آینده محول می‌کنید. به عوض اینکه به مشکل رسیدگی کنید، فقط آنرا با تاخیر می‌اندازید."

حکومت پاکستان در جریان هفته برای نخستین بار قیمت یک لیتر تیل پطرول را به ۳۰۰ روپیه که معادل یک دالر امریکایی می‌شود، افزایش داد.

نرخ تبادله ارز پاکستان در مقابل اسعار خارجی در تاریخ ۷۶ ساله این کشور در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، نرخ تورم پولی در ماه اگست ۲۰۲۳ میلادی به ۲۷.۴ درصد رسید و قیمت تیل موتر در ماه جولای هشت درصد افزایش یافت.

بابر محمود، رییس اتحادیه فروشندگان بازار سامان آلات برقی در شهر لاهور گفت:‌ صورت حساب هایی که ما در این ماه دریافت کرده ایم، بیشتر از عواید ما بوده است." به گفته محمود، این وضعیت موجب افزایش فاصله میان مردم و کسانی می‌شود که در قدرت تکیه زده اند."

سرپرست صدارت پاکستان این کشور را از زمانی رهبری می‌کند که پارلمان این کشور در ماه گذشته منحل اعلام شد.

افزایش تورم، کاهش ذخایر ارزی و کاهش دسترسی به قرضه، پاکستان را در اوایل سال جاری در معرض خطر ورشکستگی قرار داد، اما در ماه جولای صندوق بین‌المللی پول روی فراهم‌آوری سه میلیارد دلار قرضه به اسلام‌ آباد توافق کرد.

پاکستان که از رهگذر پرداخت‌های مالی در بحران قرار دارد، تلاش کرده است در جریان وضعیت ناگوار سیاسی، پرداخت‌های قرضه‌های خارجی خود را تادیه کند.

در اوایل سال جاری ذخایر ارزی بانک مرکزی پاکستان به حدی رسید که به گفتهٔ ناظران، این کشور قادر به پرداخت هزینه واردات نبود و تولید داخلی در خطر توقف قرار داشت.