پشتین: الزام داشتن پاسپورت برای ورود به پاکستان صدها هزار پشتون را بیکار می‌کند

منظور پشتین،‌ رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها، برای نخستین‌بار روز سه شنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) در اعتراضات شهر چمن ایالت بلوچستان پاکستان اشتراک کرد.

در شهر چمن ایالت بلوچستان پاکستان از ۴۰ روز گذشته اتحادیه‌های تجاری، احزاب سیاسی و اتحادیه باربران اعتراض کرده اند و می‌خواهند که سفر به دو سوی خط دیورند مانند گذشته با شناسنامه پاکستانی و تذکره افغانستان انجام شود.

منظور پشتین در سخنرانی‌اش گفت که خواست‌های معترضان چمن خواست همه مردمان امتداد خط دیورند است. او گفت: "پشتون‌ها سفر با پاسپورت در امتداد خط را نمی‌پذیرند".

رهبر تحریک تحفظ پشتون‌ها گفت که ممکن است صدها هزار پشتون به دلیل بسته‌شدن جاده چمن - سپین بولدک بیکار شوند.

پشتین مدعی شد که اخراج نزدیک به دو میلیون مهاجر افغان از پاکستان برای ایجاد نفرت بین مردم دو طرف انجام می‌شود.

حکومت موقت پاکستان تردد در مسیر چمن - سپین بولدک با پاسپورت و ویزه را از اول نومبر اجباری کرده است که این اقدام منجر به اعتراضات ده‌ها هزار نفر شده است.

سرفراز بگتی، وزیر داخله حکومت موقت پاکستان گفته است که با توجه به مشکلات امنیتی در این کشور، برای سفر به افغانستان داشتن پاسپورت و ویزه اجباری و الزامی شده است.

او مدعی است که افراد دخیل در فعالیت‌های تروریستی و ناآرامی‌های پاکستان از افغانستان وارد آن کشور می‌شوند، اما مقامات طالبان در افغانستان حوادث تروریستی در پاکستان را مشکل داخلی این کشور می‌دانند.

اتحادیه‌های کارگری، احزاب سیاسی و ساکنان مرزی از ۲۱ اکتوبر در چمن اعتراضات را راه اندای کرده و تقاضا دارند که تردد در گذرگاه مرزی چمن و سپین بولدک همانند گذشته با کارت شناسایی پاکستانی و تذکره افغانستان انجام شود.

غوث‌الله، یکی از برگزارکنندگان این اعتراضات به صدای امریکا گفت که پس از ۲۹ نومبر، در دیگر مناطق پشتون‌نشین بلوچستان برای مطالبات شان، تظاهرات گسترده را راه اندازی خواهند کرد.

او گفت: "خواست ما بجا است، اینجا زمین‌دار استیم، شش ما در توبه و شش ماه دیگر در بولدک به سر می‌بریم، در زمستان مربوطات دامان و بولدک گرم است، ما می‌رویم و می‌آیم، از گذرگاه هر روز هزاران نفر تردد دارند. تنها ۱۱هزار نفر از مردم چمن با تجارت در ویش وابسته اند. معیشت میلیون‌ها نفر از کویته تا قندهار با این تجارت مرتبط است. ما پاسپورت نمی‌پذیریم و اعتراض برای پذیرش خواست‌های خود ادامه خواهیم داد."