جنگ در شرق میانه؛ به ۲۰۰۰ نظامی امریکایی دستور آماده‌باش داده شد

عکس آرشیف

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در واکنش به افزایش تنش بین حماس و اسراییل، به ۲۰۰۰ نظامی امریکایی دستور آماده‌باش برای اعزام به شرق میانه داده شده است.

در اعلامیه آمده است که لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، طیفی از قطعات را در "بلندترین سطح احضارات و آمادگی برای اعزام" قرار داده است تا در صورت وخامت بیشتر وضعیت امنیتی در شرق میانه "فوراً پاسخ" بدهند.

رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که این نیروهای امریکایی نقش حمایوی داشته و در زمینۀ کمک‌های طبی و خنثاسازی مواد منفجره همکاری خواهند کرد.

با اینحال، وزارت دفاع ایالات متحده گفته است: "تا اکنون هیچ تصمیمی به خاطر اعزام نیرو اتخاذ نشده است."

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، رهسپار اسراییل است تا حمایت خود را از آن کشور در جنگ بر ضد حماس ابراز دارد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن روز چهار شنبه به اسراییل سفر می‌کند

بایدن در این سفر تلاش خواهد کرد تا از تشدید تنش میان حماس و اسراییل و نیز مبدل شدن آن به جنگ گسترده‌تر در شرق میانه جلوگیری کند.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان و شهروندان خارجی شد، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، بر ضد حماس اعلام جنگ کرده است.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که حماس در جریان حمله بر اسراییل ۱۹۹ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته اند.

در پاسخ به حملات حماس، اسراییل نیز از هفتم اکتوبر به اینسو نوار غزه را هدف حملات هوایی قرار داده است که در اثر آن بیش از ۲۷۵۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان کشته شده اند.

اسراییل که برای عملیات زمینی بر غزه آمادگی می‌گیرد، به باشندگان غزه هشدار داده است که این ساحه را ترک کنند. در پی این هشدار بیش از یک میلیون باشندۀ غزه آواره شده اند.

وزارت دفاع ایالات متحده هفتۀ گذشته اعلام کرد که دو کشتی طیاره‌بردار امریکایی در منطقه مستقر شده است تا اقدامات خصمانه علیه اسراییل را باز دارد.