پنتاگون: روسیه 'سلاح فضایی' را در مدار ماهوارۀ امریکایی قرار داده است

عکس آرشیف

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که روسیه آنچه را که احتمالاً اسلحۀ فضایی به نظر می‌رسد، به فضا پرتاب کرده و آن را در مدار یک ماهوارۀ دولتی ایالات متحده قرار داده است.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده ناوقت سه شنبه ۲۱ می (اول جوزا) در یک کنفرانس خبری گفت: "روسیه یک ماهواره را در مدار نزدیک زمین پرتاب کرده است که ما آن را احتمالاً یک سلاح فضایی ارزیابی می‌کنیم که قادر به حمله به دیگر ماهواره‌ها است."

رایدر گفت که روسیه این "سلاح فضایی" را به تاریخ ۱۶می پرتاب کرده بود و به گفتۀ وی واشنگتن این وضعیت را نظارت کرده و قادر به محافظت از تعلقات خود در فضا است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، این اظهارات رایدر را رد کرد. او در یک کنفرانس معمول خبری در مسکو گفت: "نمی‌توانم در این مورد تبصره کنم. ما مطلقاً بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کرده و هیچ تخطی نکرده‌ایم. ما همواره از وضع ممنوعیت بر هرنوع تسلیحات فضایی حمایت کرده‌ایم."

روسیه ساعاتی پیش از اظهارات رایدر، پس از آن ایالات متحده را به تلاش برای تسلیح فضا متهم کرد که واشنگتن طرح پیشنهادی روسیه برای منع گسترش تسلیحات در فضا را در سازمان ملل متحد ویتو کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در بیانیه‌ای گفت: "امریکا بار دیگر نشان داد که اولویت اصلی‌اش در حوزه فضای ماورای جو، نه حفظ فضا از هرگونه سلاح، بلکه قرار دادن سلاح در فضا و تبدیل کردن آن به عرصه‌ای برای رویارویی نظامی است."

قدرت‌های جهان در ماه‌های اخیر همدیگر را به استقرار تسلیحات در فضا متهم کرده اند. آنان پیشنهادهایی را در برابر یک‌دیگر به هدف عدم تکثیر تسلیحات در فضا به ملل متحد پیشکش کرده اند.

روسیه ماه گذشته پیشنهاد ایالات متحده را در این زمینه ویتو کرد و در پی آن پیشنهاد روسیه روز دوشنبه از سوی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه ویتو شد.

رابرت وود، نمایندۀ ویژۀ سیاسی ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیشنهاد روسیه را که از همه کشورها می‌خواست "اقدامات فوری را برای جلوگیری از استقرار تسلیحات در فضا" انجام دهند، "بازی دپلوماتیک" و تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی خواند. وود نیز گفت که سلاح فضایی پرتاب شده از سوی روسیه احتمالاً قادر به حمله بر ماهواره‌ها در مدار نزدیک به زمین است.

قصر سفید در ماه فبروری گفته بود که روسیه سلاح ضد ماهواره را انکشاف می‌دهد. اما مسکو این اتهامات را "بدخواهانه" و "بی‌اساس" خواند و اعلام کرد که چنین سیستم‌هایی در اختیار ندارد. از آن زمان، روسیه نیز اتهامات مشابهی را علیه ایالات متحده مطرح کرده است.

فضا یگانه عرصه‌ای است که ایالات متحده و روسیه با وصف روابط پرتنش، همکاری شان را در این زمینه حفظ کرده اند. هر دو کشور فضانوردان یک‌دیگر را به ایستگاه بین‌المللی فضایی انتقال داده و فضانوردان در این ایستگاه یکجا با هم زیسته و کار می‌کنند.