لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار جنرال امریکایی: چین به بزرگترین تهدید فضایی مبدل شده است 


فضاپیمای شینزو-۱۵ چین که سه فضانورد را در ۲۹ نومبر به فضا انتقال داد
فضاپیمای شینزو-۱۵ چین که سه فضانورد را در ۲۹ نومبر به فضا انتقال داد

رییس عملیات‌ فضایی ایالات متحده می‌گوید که در مدت چند سال به دلیل رقابت‌های روز افزون تسلیحاتی، فضا به گونهٔ بنیادی تغییر کرده و چین به "چالش‌ برانگیزترین تهدید" مبدل شده است.

جنرال برادلی چانس سالتزمن به گروهی از خبرنگاران گفت که "ما شاهد تولید تسلیحات مختلف توسط رقبای استراتیژیک مان استیم."

او در حاشیهٔ نشست امنیتی مونیخ گفت: "چالش‌ برانگیزترین تهدید چین و همچنان روسیه‌اند که میزایل‌های ضد ماهواره را تولید کرده اند، میزاییل‌هایی که قابلیت‌ این را دارند که اهداف را در مدار زمین آماج قرار دهند."

این جنرال امریکایی اضافه کرد که نوعیت فعالیت در فضا کاملاً تغییر کرده است و بیشتر از همه تسلیحاتی که از جانب چین و روسیه آزمایش شده، در این تغییر نقش داشته است.

رقابت تسلیحاتی در فضا

رقابت‌ تسلیحاتی در فضا موضوع جدید نیست. وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۱۹۸۵ در یک آزمایش موفقیت‌آمیز، یک ماهواره را در فضا با یک میزایلی که از زمین پرتاب شده بود، از بین برد.

پس از آن، چین در سال ۲۰۰۷ و هند در سال ۲۰۱۹ آزمایش‌های مشابهی را انجام دادند.

در ماه فبروری سال ۲۰۲۰، یک جنرال امریکایی گفت که دو ماهوارهٔ روسی در مدار زمین، یک ماهوارهٔ استخباراتی امریکا را تحت تعقیب قرار داده اند.

در اواخر سال ۲۰۲۱، روسیه با پرتاب یک میزایل از زمین، یک ماهوارهٔ خود را از بین برد تا قدرت خود را به نمایش گذاشته باشد. ناتو این اقدام را یک "عمل غیرمسوولانه" خواند.

سالتزمن افزود که "دشمنان در فضا نفوذ می‌کنند... هدف قرار می‌دهند و برد تسلیحات خویش را افزایش می‌دهند" و این حضور فضا را تغییر داده است.

کشورهای جهان در مورد فعالیت‌های نظامی شان در فضا به ندرت معلومات را شریک می‌سازند، اما ایالات متحده که در سال ۲۰۱۹ نیروهای فضایی خویش را اعلام کرد، پیشبینی کرد که روسیه و چین در این بخش از امریکا پیشی خواهند گرفت.

جنرال سالتزمن همچنان افزود که مبارزه در فضا تغییر کرده است و اکنون به عوض استفاده از میزایل برای از بین بردن ماهواه‌ها، راه‌هایی جستجو می‌شود که ماهواره‌ها توسط تسلیحات لیزری یا امواج کوچک الکترومقناطیسی قدرتمند هدف قرار داده شوند.

رییس عملیات‌ فضایی ایالات متحده افزود که باید اطمینان حال شود که از همهٔ این قابلیت‌ها دفاع صورت گیرد.

نوت: با پوزش از خوانندگان عزیز که نسخۀ نخست این مطلب با عکس آگوس کینگ، عضو مجلس سنای ایالات متحده نشر شده بود و اینک با تصویر پرتاب فضاپیمای چینی تصحیح شد.

XS
SM
MD
LG