پوتین خواهان ایجاد روابط با حکومت طالبان شد 

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه پنج جون (۱۶ جوزا) خواهان ایجاد روابط میان مسکو و حکومت طالبان شد.

پوتین در جریان نشستی با رسانه‌های خارجی گفت: "ما همیشه به این باور بوده ایم که باید با واقعیت‌ کنار بیاییم. طالبان در افغانستان قدرت را در دست دارند... ما باید با حکومت طالبان روابط ایجاد کنیم."

پوتین در حاشیهٔ نشست بین المللی اقتصادی سنت پیترسبرگ این مطلب را بیان کرد، نشستی که از نمایندۀ طالبان نیز در آن دعوت شده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه هفتهٔ گذشته گفت که مسکو می‌خواهد نام طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور حذف کند. لاوروف گفته بود که طالبان قدرت واقعی در افغانستان هستند.

روسیه از سال ۲۰۰۳ به اینسو، طالبان را منحیث یک گروه تروریستی می‌‌شناسد. اما از سال‌ها به اینسو روابط را با این گروه تقویت کرده است.

این اقدام روسیه دپلوماسی میان مسکو و کابل را بیشتر تقویت خواهد کرد، اما مسکو در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان چیزی نگفته است.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، اما تا کنون هیچ کشور، پیمان یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

اکثر کشورها به ویژه ایالات متحده تشکیل حکومت همه شمول، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها و نیز مبارزهٔ جدی طالبان با تروریستان به ویژه گروه داعش و قطع رابطه با القاعده را به عنوان پیش‌زمینه برای هرگونه تعامل سیاسی با طالبان مطرح کرده اند.

این در حالی است که قاسم جومارت توقایف،‌ رییس جمهور قزاقستان،‌ روز دو شنبه سوم جون در نشست کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی قزاقستان حذف شده است.

حکومت طالبان ضمن استقبال از این اقدام،‌ ابراز امیدواری کرد که این تصمیم موجب توسعه روابط افغانستان و قزاقستان به ویژه تجارت میان دو کشور شود.

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان روز گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات روسیه و کشورهای آسیای میانه در خصوص طالبان با هم ربط دارد یا نه گفت که در مورد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی، روسیه با کشورهای متحد خود در آسیای مرکزی بحث و رایزنی نکرده است.

جان کربی،‌ مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) گفت که بررسی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن احتمالی این گروه می‌تواند ''پیام هولناک'' برای دیگر کشور‌ها بفرستد.

این در حالی است که روز گذشته، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت که اگر حکومت طالبان به رسمیت شناخته شود، مسکو از عضویت افغانستان در سازمان همکاری‌ شانگهای نیز حمایت خواهد کرد.

برخی از معلومات این گزارش از خبرگزاری فرانس‌پرس گرفته شده است.