پوتین و اردوغان به امید احیای توافق صادرات غله‌جات ملاقات می‌کنند

از راست به چپ،‌ رجب طیب اردوغان،‌رییس جمهور ترکیه، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

کرملین روز جمعه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، قرار است روز دوشنبه میزبان رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، باشد و امیدواری وجود دارد که رهبران دو کشور توافقی را برای تضمین عبور امن محموله‌های غلات اعاده کنند.

ترکیه و سازمان ملل متحد تابستان سال گذشته برای کاهش بحران جهانی غذا توافقی را با روسیه انجام دادند که بر اساس آن به صادرات غله جات اوکراین از طریق بحیره سیاه اجازه داده شد، اما این توافق در ماه جولای سال روان میلادی پس از آن متوقف شد که مسکو آنرا تمدید نکرد.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه به خبرنگاران گفت که قرار است مذاکرات میان رهبران دو کشور در شهر تفریحی سوچی صورت بگیرد.

خبر دیدار رهبران روسیه و ترکیه اندکی پس از ان اعلام شد که اوکراین اعلام کرد دو کشتی دیگر در حال عبور از دهلیز موقتی استند که کیف برای اطمینان از کشتی‌رانی مصوون ایجاد کرده است.

الکساندر کبراکوف، وزیر زیربنا‌های اوکراین، با نشر پیامی از طریق رسانه‌های اجتماعی گفت: "دو کشتی از طریق یک دهلیز موقت از بنادر بحیره سیاه اوکراین به سمت [منطقه] بسفر [ترکیه] حرکت می کنند."

کیف این دهلیز دریایی جدید را در ماه اگست سال روان پس از آن اعلام کرد که مسکو هشدار داد کشتی هایی که بنادر اوکراین را ترک می کنند، می توانند اهداف نظامی تلقی شوند.

یک روز پیشن از این، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، در جریان سفرش به مسکو گفت که احیای این توافق که کشتی‌های حامل غلات اوکراین را از طریق بحیرهٔ سیاه به سایر کشور‌های جهان انتقال می‌دهد،‌ برای امنیت غذایی جهان اهمیت حیاتی دارد.

ترکیه از جناح‌های متخاصم می‌خواهد تا به توافق انتقال غلات برگردند و از این توافق به حیث پایه‌ای برای مذاکرات گسترده تر صلح استفاده کنند.

مسکو می‌گوید که توافق قبلی صادارت غلات محدودیت‌های غیر مستقیم برای صادرات غلات و کود کیمیایی آن کشور اعمال کرده است، زیرا دسترسی روسیه به سیستم‌های پرداخت جهانی و بیمه محدود گردید.

روسیه بار‌ها تاکید کرده است که به این توافق بر می‌گردد، مشروط بر اینکه خواسته‌هایش بر آورده شود.

با آنکه ترکیه عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است، این کشور پس از آغاز تهاجم نظامی مسکو بر کیف توانسته است روابط دوستانهٔ‌ خود را با روسیه و اوکراین حفظ کند.

روسیه به کرات بنادر اوکراین را هدف قرار داده، زیربنا‌های عمده و تاسیسات این کشور را تخریب کرده و بیش از ۱۸۰ هزار تن غلات را از بین برده است.

مسکو هشدار داده است که تمامی کشتی‌ها در بحیرهٔ سیاه را منحیث انتقالات سلاح خواهد پنداشت و از این رو تمامی کشتی‌ها اهداف مشروع برای نیروهای این کشور خواهند بود.

اوکراین یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته بود و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته و قیمت مواد غذایی را در جهان بلند برده است.