دیدار پوتین با مقام‌های امنیتی روسیه در پی حمله بر میدان هوایی داغستان

ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) پس از آن خواهان ملاقات با مقام‌های ارشد امنیتی کشورش شد که گروهی از ''اوباشان'' روز یکشنبه زمانی به میدان هوایی ماخاچکالا، مرکز داغستان یورش بردند که یک طیاره از اسراییل در این میدان هوایی نشست کرد.

رسانه‌های روسیه گزارش داده اند که صدها مرد خشمگین ناوقت یکشنبه به میدان هوایی ماخاچکالا یورش بردند و در جستجوی مسافران اسراییلی بودند. اکثر باشندگان این شهر مسلمانان اند.

وزارت صحت داغستان گفته است که در جریان حملهٔ روز یکشنبه ۲۰ نفر به شمول افسران پولیس و غیرنظامیان زخمی شدند و وضعیت دو نفر وخیم گزارش شده است.

وزارت داخله محلی داغستان گفته است که در جریان ناآرامی‌های روز یکشنبه ۶۰ نفر توقیف شده اند، اما تا حالا مشخص نیست که آیا بر این افراد اتهامی وارد شده است یا نه.

با اینحال، کمیتهٔ تحقیقات فدرال روسیه تحقیقات جنایی را در پیوند به اتهامات مربوط به سازماندهی ناآرامی‌های گسترده در مورد این حمله آغاز کرده است.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که جمعیتی از مردم ناوقت یکشنبه وارد میدان هوایی ماخاچکالا شد و یک طیارهٔ مربوط به شرکت هوایی روسیه موسوم به Red Wings را در خط نشست و پرواز محاصره کردند. بر اساس گزارش‌ها، این جمعیت مردم با مقاومت اندک پولیس مواجه شد.

تصاویر و ویدیو‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که شماری از این افراد بیرق فلسطینی را با خود حمل می‌کردند. شماری از این افراد بیرق‌هایی را با خود حمل می‌کردند که در آن نوشته شده بود: ''از قاتلان کودکان در داغستان استقبال نمی‌شود. ما بر ضد مهاجران یهودی استیم."

شماری از این افراد پاسپورت‌های مسافرانی را بررسی کردند که از اسراییل وارد میدان هوایی ماخاچکالا شدند. این افراد ظاهراََ در جستجوی تشخیص هویت افرادی بودند که از اسراییل بودند. این شورش بعداََ مهار شد.

مقامات هوانوردی ملکی روزاویاتسیا گفتند که میدان هوایی ماخاچکالا قرار است تا ساعت ۰:۳۰۰ صبح روز سه شنبه به وقت محل بسته بماند.

کرملین روز دوشنبه ناآرامی‌های روز یکشنبه را به "مداخله خارجی" نسبت داد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که نشست پوتین با مقام‌های ارشد امنیتی روسیه به "تلاش‌های غرب برای بهره برداری از رویدادهای شرق میانه به منظور انقسام جامعه روسیه" می‌پردازد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: ''به خوبی واضح و روشن بود که رویداد دیروز در اطراف میدان هوایی ماخاچکالا عمدتاََ نتیجه دخالت خارجی از جمله نفوذ اطلاعات از خارج است.''

در همین حال، سرگی ملیکوف، والی داغستان، روز دوشنبه گفت که ناآرامی‌های روز یکشنبه از طریق یک کانال تلگرام که توسط "خاینان" در اوکراین اداره می‌شود، با هدف بی ثبات کردن داغستان و تحریک ناآرامی‌های بیشتر، سازماندهی شده است.

در واکنش به یورش بر میدان هوای داغستان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که برخی از مردم یورش روز یکشنبه را با رویداد‌های "کشتارهای تاریخی" قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ مقایسه می کنند. او گفت: ''من فکر می کنم این احتمالا یک توصیف مناسب است."

در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، یهودیان در امپراتوری روسیه هدف حملات قرار می‌گرفتند.

یک رسانه خبری مستقل روسیه موسوم به مدیازونا گزارش داده است که کانال‌های محلی تلگرام قبل از حملهٔ روز یکشنبه پیام‌هایی را منتشر کرده بودند که قرار است ''مهاجران از اسراییل'' وارد داغستان شوند.

رسانهٔ خبری مدیازونا گزارش داده است که یکی از این کانال‌ها توسط ایلیا پونوماریوف، قانونگذار پیشین روسیه که اکنون در اوکراین زندگی می کند، ایجاد شده است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس نتوانسته است تا به طور مستقل این گزارش را تایید کند. اما پونوماریوف گفته است که حالا با این کانال تلگرام رابطه ندارد.

روسیه محتاطانه از هر دو جناح منازعه- اسراییل و حماس- انتقاد کرده است. جنگ میان اسراییل و حماس به مسکو فرصت‌های جدیدی فراهم کرده تا نقش خود را به عنوان یک قدرت میانجی‌گر جهانی تقویت کند و همچنین تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه در جنگ اوکراین را به چالش بکشد.

پس از ناآرامی در داغستان، دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، گفت که آن کشور از ادارات مجری قانون روسیه انتظار دارد تا از امنیت و مصوونیت همه شهروندان اسراییلی و یهودیان محافظت کند و با شورشیان با جدیت برخورد کند.

دفتر نتنیاهو گفته است که سفارت اسراییل در روسیه با مقامات مسکو کار می‌کند تا اسراییلی‌ها و یهودیان در هرجای آن کشور که باشند، مصوون باقی بمانند.

حکومت منطقهٔ داغستان از فلسطینی‌ها در غزه حمایت خود را اعلام کرده، اما از شهروندان خود خواسته است تا آرام بمانند و در اعتراضات شرکت نکنند. شیخ احمد افندی، مفتی اعظم داغستان، نیز خواهان آرامش و صلح در این منطقه شده است.