قطر برای رهایی گروگان‌های اسراییلی از بند حماس میانجی‌گری می‌کند - گزارش

گروهی از جنگجویان گروه حماس در غزه

میانجی‌گران قطری در تلاش برای رهایی زنان و کودکان اسراییلی که از سوی جنگجویان گروه حماس گروگان گرفته شده اند، با مقام‌های این گروه در تماس اند تا آنان را رها کرده و در عوض ۳۶ زن و کودک فلسطینی از زندان‌های اسراییل رها شوند.

خبرگزاری رویترز از قول منابعی که نامی از آنان نبرده، گزارش داده است که مذاکرات قطر با حماس در هماهنگی با ایالات متحده صورت گرفته و "به گونهٔ مثبت" به پیش می‌رود، هرچند تا اکنون پیشرفت چشم‌گیر و غیرمنتظره در این زمینه رونما نشده است.

این منبع گفته است که قطر از زمان آغاز حملهٔ جنگجویان حماس بر اسراییل که تا اکنون منجر به کشته شدن بیش از ۷۰۰ اسراییلی و گروگان‌گیری افزون بر ۱۰۰ اسراییلی دیگر شده است،‌ با مقام‌های حماس در دوحه و غزه در تماس است. مقام‌های فلسطینی گفته اند که در اثر حملات هوایی اسراییل بر غزه بیش از ۵۶۰ فلسطینی کشته شده اند.

درگیری میان حماس و اسراییل با واکنش‌های متفاوت به همراه بوده است. کشورهایی چون ایران و سوریه حملات حماس را ستایش و کشورهای غربی به شمول ایالات متحده آن را نکوهش کرده اند.

در تازه‌ترین واکنش به این رویداد، اتحادیه اروپا پرداخت کمک‌های انکشافی بالغ بر ۶۹۱ میلیون یورو (حدود ۷۲۸ میلیون دالر) را به فلسطین به تعلیق در آورده است.

اولیفر ورهیلی، کمیشنر اتحادیه اروپا در امور همسایگی و توسعه، در شبکه‌های اجتماعی نگاشته است: "مقیاس دهشت و قساوت علیه اسراییل و مردم آن نقطهٔ عطف است. دیگر هیچ تعاملی به گونهٔ عادی بوده نمی‌تواند."

او گفت: "کمیسیون اروپایی به عنوان بزرگترین کمک کننده به فلسطینیان تمام کمک‌های انکشافی خود را [به فلسطین] که مجموعاً بالغ بر ۶۹۱ میلیون یورو می‌شود، تا اطلاع بعدی زیر بازنگری قرار می‌دهد."

قرار است وزیران خارجهٔ کشورهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفتگوهای اضطراری را در مورد وضعیت اسراییل و غزه آغاز کنند.

ورهیلی گفت: "انگیزش نفرت و خشونت و تکریم دهشت ذهن شمار زیادی را مسموم کرده است. ما به عمل نیازم داریم و همین حالا باید عمل کنیم."

اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ مساعدت حدود ۱.۷ میلیارد یورو را برای فلسطین تعهد کرده بود که باید صرف پرداخت معاشات کارمندان ملکی، حقوق بازنشستگان، کارمندان طبی و تمویل پروژه‌های زیربنایی در فلسطین می‌شد، بدون آنکه به گونهٔ مستقیم یا غیر مستقیم فعالیت‌های گروه حماس را تمویل کند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.