باشندگان شهر استانبول ترکیه از مصوونیت ساختمان‌ها هراس دارند

یکی از مراکز فرهنگی ترکیه که در زلزلهٔ ماه فبروری تخریب شده است.

اکرم امام اوغلو، شاروال استانبول، هشدار داده است که ساختمان‌های غیر معیاری و نادرست باعث مصیبت بزرگ در این شهر خواهد شد.

زلزله ماه فبروری در ترکیه باعث از بین رفتن هزاران ساختمان بزرگ رهایشی در جنوب ترکیه شد. برخی‌ها دلیل آن را غیرمعیاری بودن ساختمان‌ها می‌دانند.

شهر استانبول با ۱۵ میلیون جمعیت یکی از پرنفوس ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود که در معرض آسیب‌پذیری از زلزله قرار دارد. امام اوغلو می‌گوید که این شهر با یک تهدید بی‌سابقه مواجه است.

او گفت: "نمی‌دانیم چی وقت زلزله خواهد شد تا مردم را که در ساختمان‌های شان زندگی می‌کنند آگاه بسازیم که جان آنان در خطر است خدا نکند که دانسته آنان را در دم مرگ قرار دهیم".

در ویب‌سایت شاروالی، باشندگان استانبول می توانند مصوونیت ساختمان‌های شان‌را ارزیابی کنند. شاروالی استانبول برای باشندگان قرضه‌های کوچک پیشنهاد کرده است. ساختمان‌های بی‌کیفیت تخریب و ساختمان‌هایی که نواقص کم دارند با پرداخت قرضه از سوی شاروالی بازسازی می‌شوند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ساختمان‌های غیرمعیاری؛ ترکیه حکم بازداشت ۱۳۰ نفر را صادر کرد

کارهای ساختمانی تعمیرات رهایشی در ده سال گذشته رونق زیادی یافته است. ناظرین می‌گویند که اکثریت ساختمان‌های تخریب شده در مناطق زلزله‌زده به صورت غیرقانونی اعمار شده بودند.

عمر یلماز، انجنیر ساختمانی در استانبول گفت: "ما شاید شاهد وضعیت مشابه در استانبول باشیم، خطر بزرگی متوجه این شهر است و علت عمده آن کارهای ساختمانی غیر‌معیاری می‌باشد".

شماری از انجنیران ساختمانی پس از زلزلهٔ ماه فبروری بازداشت شده اند. رونق کارهای ساختمانی باعث پیشرفت اقتصادی این کشور شده است و پیروزی رییس جمهور اردوغان و حزبش را نیز در انتخابات قبلی پی‌ریزی کرده بود.

زلزله مهلک ماه فبرروی در ترکیه و سوریه سبب کشته شدن و بی خانمان شدن هزاران نفر شد.