آگاهی دهی در مورد واکسین پولیو موجب شده تا خانواده‌ها در تطبیق آن همکاری کنند

شماری از واکسیناتوران ولایت غزنی می‌گویند که در حال حاضر واکسین فلج اطفال برای تمام کودکان زیر پنج سال در تمام مناطق این ولایت تطبیق می‌شود.

محمد نسیم کریمی که از پنج سال به این سو در ولایت غزنی مصروف تطبیق واکسین پولیو است، می‌گوید که در حال حاضر شمار بیشتر خانواده‌ها کودکان شان را واکسین می‌کنند و تنها تعدادی کمی از خانواده‌ها هستند که هنوز از گرفتن واکسین خودداری می‌کنند.

او به صدای امریکا گفت: "فعلاً مشکل خاصی در اجرای واکسین پولیو یا فلج اطفال وجود ندارد، میزان رد واکسین کاهش یافته است و تنها تعداد کمی از خانواده‌ها هستند که از اهمیت واکسین فلج اطفال اطلاعی ندارند، اما تیم های آگاهی‌دهی ما می‌توانند در این زمینه کمک کنند."

به گفتۀ وی تشکیل تیم‌های آگاهی‌دهی بیشترین کمک را در تطبیق واکسین برای کودکان داشته است و در کنار آن از ملا امامان، بزرگان قومی و خانواده‌ها درخواست همکاری کرده است.

آقای کریمی افزود: "در تطبیق واکسین فلج اطفال، ملا امامان، بزرگان قومی، والدین و سایر افراد جامعه می‌توانند همکاری زیادی داشته باشند تا واکسین‌ به خوبی و به طور کامل اعمال شود."

هفتیه محمدی، یکی دیگر از واکسیناتوران که در مرکز غزنی مشغول تطبیق واکسین پولیو برای اطفال زیر پنج سال است، می‌گوید که قبلاً مشکل اصلی واکسیناتوران عدم دسترسی به تمام ساحات بود که خوشبختانه فعلاً تمام واکسیناتوران می‌توانند به هر ساحه بدون کدام ممانعت دسترسی داشته باشند.

خانم هفتیه افزود که اکنون در هر شفاخانه یک مبلغ پولیو وجود دارد که روزانه برای مادران تعلیمات صحی می‌دهند.

حکومت طالبان کمپاین واکسین پولیو را پس از آن راه‌اندازی کرد که سازمان جهانی صحت از گسترش واقعات فلج کودکان با عودت دسته‌جمعی مهاجران افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرد.

طالبان از راه‌اندازی کمپاین واکسین پولیو برای بیش از هشت میلیون و ۸۰۰هزار کودک خبر داده است.

داکتر محمد اشرف وزیری، معاون ریاست صحت عامۀ غزنی از تطبیق خوب کمپاین‌های واکسین پولیو در این ولایت ابراز خرسندی کرد و گفت که تیم‌های آگاهی‌دهی عامه را تشکیل داده اند که در کنار آن‌ها علمای دینی و بزرگان قومی نیز همکار هستند.

آقای وزیری گفت: "در حال حاضر کمپاین واکسین پولیو به شکل خوب و مطابق لایحۀ وزارت صحت عامه تطبیق می‌شود. ما در این بخش مبلغین صحی داریم و در کنار آن‌ها، بزرگان قومی، شورا‌های صحی و علما نیز در این زمینه نقش اساسی دارند و همواره همکاری داشته اند."

بر اساس معلومات مسوولان صحی ولایت غزنی، در حال حاضر ۲۱۹ واکسیناتور زن در تطبیق واکسین فلج اطفال در کنار واکسیناتوران مرد فعالیت دارند و ۳۵ زن دیگر نیز در زمینۀ آگاهی‌دهی واکسین پولیو در‌این ولایت مصروف کار هستند.

متخصصان می‌گویند که پولیو یک بیماری ویروسی کشنده است که قابل درمان نیست و تنها توسط واکسین وقایه و محو می‌شود.

به گفتۀ آنان زمانی که کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، یا تا آخر عمر فلج می‌شوند و یا هم از بین می‌روند.