واکنش‌ها به بازداشت دختران و زنان افغان از سوی طالبان

عکس آرشیف

نهادهای مختلف حقوق بشری و برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان توقیف ده‌ها تن از دختران و زنان جوان از سوی ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به اتهام "بدحجابی" در جاده‌های کابل را محکوم کرده و خواستار رهایی آنان و توقف این بازداشت‌ها شده اند.

سه عضو جنبش زنان موسوم به "شنبه‌های ارغوانی" در یک پیام ویدیویی کوتاه به رسانه‌ها در پیوند به توقیف دختران در جاده‌های کابل، عمدتاً در ساحه دشت برچی، از طالبان خواسته اند که از "آزار و اذیت زنان و ظلم بر مردم افغانستان دست بردارند."

ترنم سعیدی، عضو جنبش مشارکت سیاسی زنان افغانستان در یک پیام ویدیویی گفت: "نبود یک حکومت مسوول و پاسخگو به درد و مشکلات مردم، باعث شده که طالبان با دست باز و بی‌حیاتر جنایات خود را افزایش داده و تا جایی که زنان و دختران را از سرک‌ها به داخل موتر انداخته، معلوم نیست کجا می‌برند و چه بلایی سر آنها می‌آید."

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، به شمول ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد و سازمان عفو بین المللی در پیام های منتشره در شبکه اجتماعی ایکس این توقیف ها را محکوم کرده، خواستار رهایی توقیف شدگان شده اند.

برخی شخصیت‌های سیاسی از جمله محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نصیر احمد اندیشه، نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنیو و فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین افغانستان نیز این توقیف‌ها را محکوم کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پیوند به بازداشت‌های دختران به اتهام بدحجابی به شبکه تلویزیونی طلوع نیوز گفته است که "چندین تن از زنان دخیل در نمایش مد لباس توسط حلقات خارجی با موافقت خانواده های شان از سوی پولیس زن طالبان برای مدت کوتاه توقیف شده و پس از توصیه رها شده اند."

اما فعالان حقوق زنان، برخی شاهدان عینی و گزارش ها حاکی از ادامه این توقیف ها است و هنوز معلوم نیست چه تعداد از این دختران بازداشت شده در بند طالبان استند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان در صحبت با صدای امریکا گفت که اگر این زنان به توصیه‌های قبلی طالبان به رعایت حجاب بی‌اعتنایی کرده باشند، توقیف کوتاه مدت آنان برای تادیب و اصلاح کار خوبی است اما به گفتۀ وی باید وقار و عزت زنان و دختران حفظ شود.

سید اکبر آغا گفت: "چنین تادیب (بازداشت) خوب است، زیرا هم خودشان اصلاح می‌شوند و هم دیگران اصلاح می‌شوند، ولی این تادیب باید کوتاه مدت باشد، نه دراز مدت. "

اما زکریا مشکور کابلی، عالم دینی و فعال سیاسی مقیم آلمان می گوید که حجاب زنان در کشورهای اسلامی مختلف با توجه به عنعنات فرهنگی مطابق هر کشور رعایت می شود اما طالبان در تعریف اسلامی حجاب به گفته او "غیرعقلانی‌ترین قرائت" را دارد.

مشکور کابلی می گوید که این نوع بازداشت‌ها غیر اسلامی و غیر انسانی است که باعث آسیب رساندن به اسلام، بازداشت شدگان و خانواده آنها می‌شود.

فعالین حقوق زنان بر این باورند که این نوع توقیف‌ها از سوی طالبان با هدف سرکوبی جنبش‌های آزادی خواهی حقوق زنان صورت می‌گیرد و برای دفع مخالفت زنان با تبعیض جنسیتی طالبان انجام می شود.