امدادگران در ترکیه پس از ۱۱ روز سه نفر را از زیر آوار زلزله نجات دادند

خبرگزاری دولتی ترکیه روز جمعه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) گزارش داد که امدادگران آن کشور سه نفر به شمول یک نوجوان را ۲۶۰ ساعت—تقریباََ ۱۱ روز— پس از زلزله مرگبار زنده از زیر آوار یک ساختمان فروریخته بیرون کشیدند.

عثمان حلبیه ۱۴ ساله پس از آنکه توسط امدادرسانان از زیر آوار بیرون آورده شد،‌ به شفاخانه‌ای در منطقهٔ انتاکیا انتقال داده شد.

خبرگزاری دمیرورن ترکیه گزارش داده است که پس از بیرون کشیدن نوجوان ۱۴ ساله،‌ دو مرد دیگر—محمد علی ساقیروغل ۲۶ ساله و اوجی ۳۳ ساله،‌ از زیر آوار همان ساختمان نجات داده شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اوجی ۳۳ ساله پس از آنکه نجات یافت، از طریق تیلفون کودک نوزادش را که همراه والدینش بود، دید.

امدادگران در ترکیه روز پنجشنبه نیز یک دختر ۱۷ ساله را ۱۰ روز پس از وقوع زلزله، از زیر آوار بیرون کردند.

دو زلزلهٔ با شدت ۷.۸ و ۷.۵ به مقیاس ریکتر به تاریخ ششم فبروری مناطق جنوب‌شرق ترکیه و شمال سوریه را تکان داد که در اثر آن تا اکنون حدود ۴۱ هزار نفر جان داده اند.

تلاش‌های نجات در ترکیه در حالی ادامه دارد که انتقادها از عملی نشدن قوانین ساختمانی در آن کشور رو به افزایش است. در اثر دو زلزله که به تاریخ ششم فبروری رخ داد،‌ هزاران ساختمان فروریختند، وضعیتی که تیم‌های نجات را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

تا حالا مرگ بیش از ۴۱ هزار نفر در اثر زلزله‌ در ترکیه و سوریه تایید شده است. زلزله‌های مهلک و ویرانگر صد‌ها هزار شهروند ترکیه را آواره نیز کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که زلزلهٔ مرگبار و ویرانگر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه متاثر کرده است. این سازمان گفته است که ۱۵ میلیون نفر در ترکیه و ۱۱ میلیون نفر دیگر در کشور جنگ‌زدهٔ سوریه از زلزلهٔ ششم فبروری متاثر شده‌اند.

به گفتهٔ این سازمان، در این میان، بیش از پنج میلیون نفر به شمول ۳۵۰ هزار فرد مسن و ۱.۴ میلیون کودک به صورت خاص بیشتر آسیب پذیر‌ اند.

ترکیه، به ویژه ساحهٔ مرز ترکیه با سوریه، در یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله خیز جهان موقعیت دارد. این مرگبارترین زلزله پس از زلزلهٔ سال ۱۹۳۹ در ترکیه بوده که در آن حدود ۳۳ هزار نفر جان باختند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش اسوشیتدپرس، رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.