باشندگان بدخشان خواستار راه اندازی کمپاین‌های پولیو قبل از آغاز فصل زمستان شدند

باشندگان ولایت بدخشان و کارشناسان صحی می‌خواهند که کمپاین پولیو قبل از فصل زمستان و مسدود شدن راه‌های ولسوالی‌های دور دست آغاز شود.

آنها می‌گویند که راه‌ها در ولسوالی‌های دوردست بدخشان به دلیل ریزش برف سنگین مسدود می‌شوند و نیاز جدی است تا تطبیق واکسین پولیو برای جلوگیری از شیوع فلج اطفال دراین مناطق آغاز شود.

موارد مثبت اخیر فلج اطفال در ننگرهار نگرانی‌ها را در مورد گسترش ویروس فلج اطفال در سراسر افغانستان افزایش داده است و اکنون مردم خواستار کمپاین های بیشتر فلج اطفال هستند.

روهینا، باشندۀ ولایت بدخشان، مبارزه با ویروس فلج اطفال را یک وظیفه ضروری می‌خواند و از مسوولان صحی بدخشان می‌خواهد که هر چه زودتر کمپاین مبارزه با فلج اطفال را آغاز کنند.

او به صدای امریکا گفت: "بر همگان روشن است که فلج اطفال یک بیماری خطرناک است و بدخشان یکی از ولایاتی است که در فصل زمستان در هشت یا نه ولسوالی برف سنگین می بارد و راه ها کاملاً بسته می شود و از اثر بسته شدن راه‌ها و نرسیدن واکسین، کودکان در خطر ابتلا به این بیماری خواهند بود."

به گفتۀ وی، هنوز هوا خوب است و راه های ولسوالی‌ها باز است، بنابراین وزارت صحت عامه باید به این موضوع توجه داشته باشد و تیم‌های صحی خود را برای تطبیق واکسین فلج اطفال به این مناطق اعزام کند.

بیک محمد، یکی دیگر از باشندگان بدخشان به صدای امریکا گفت که فلج کودکان یک بیماری خطرناک است و از مقامات صحی خواست تا کمپاین‌های بیشتری را در این ولایت آغاز کنند تا تمام کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال واکسین شوند.

آقای بیک افزود: "من شاهد هستم که کمپاین فلج اطفال در ولسوالی های سرحدی مانند واخان، کشم و زیباک به درستی انجام نمی شود و کودکان این مناطق در خطر ابتلا به این بیماری هستند. وزارت صحت عامه و مقامات مربوطه باید واکسین فلج اطفال را برای همه کودکان اعمال کنند."

منیژه، باشندۀ ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان به صدای امریکا گفت: "هوا رو به سردی می‌رود، به نظر من این روزها بهترین فرصت برای اجرای کمپاین واکسین پولیو می‌باشد تا کودکان از بیماری فلج اطفال نجات یابند."

خانم منیژه از مسوولان وزارت صحت عامۀ طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر کمپاین واکسین پولیو را در مناطق مختلف ولایت بدخشان آغاز کند و اضافه کرد که از مردم تقاضا دارد تا فرزندان خود را واکسین کنند.

برخی از کارشناسان صحی نیز معتقدند که باید هرچه سریعتر کمپاین واکسیناسیون آغاز و تیم‌های سیاربه ولسوالی‌های دوردست برای تطبیق واکسین پولیو اعزام شوند.

عبدالسلام قریشی، یکی از داکتران ولایت بدخشان به صدای امریکا گفت: "درخواست ما از وزارت صحت عامه این است که هر چه زودتر تیم‌های متعددی را در نقاط مختلف برای پوشش مناطق دوردست بدخشان تشکیل دهد. به گفتۀ وی، در این راستا، همکاری و راهنمایی مردم نیز ضروری است."

شمال کشور در فصل زمستان شاهد برف باریهای سنگین است و تیم های واکسیناسیون را با مشکلات مختلفی مواجه می‌سازد.