پنج سرباز پاکستانی در انفجار بم کنار جاده کشته شدند

حمله‌ای از تندروان در ایالت خیبر پشتونخوا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

مقام‌های پاکستانی روز شنبه ۲۲ جون (دوم سرطان) گفتند که کاروان موترهای نیروهای امنیتی آن کشور آماج انفجار ماین کنار جاده قرار گرفته که در نتیجۀ آن، کم از کم پنج سرباز پاکستانی کشته شده اند.

اردوی پاکستان گفته که این انفجار روز گذشته در بخش‌های ایالت خیبر پختونخوا به وقوع پیوسته است. این انفجار در حالی صورت گرفته است که اردوی پاکستان در روز‌های اخیر عملیات تصفیوی خود را در این بخش‌ها علیه تندروان افزایش داده است.

اردوی پاکستان همچنان گفت که عملیات تصفیوی در این منطقه به هدف از "بین بردن تروریست‌ها" آغاز شده است. در اعلامیه آمده است که عاملان انفجار روز جمعه به پنجۀ قانون سپرده خواهند شد.

مسوولیت این انفجار را تا حالا فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما در گذشته تحریک طالبان در اغلب حالات مسوولیت حملات مشابه به ویژه در ایالت خیبرپشتونخوا، را بر عهده گرفته است. حملات تحریک طالبان پاکستان در سال‌های اخیر سبب کشته شدند هزاران نظامی و غیرنظامی پاکستانی شده است.

اردوی پاکستان در حالی از ادامۀ عملیات‌ها نظامیان آن کشور به هدف سرکوب تندروان در بخش‌های خیبر پختونخوا خبر داده است که تحریک طالبان پاکستانی پیش از این، سه روز عید را آتش‌بس اعلام کرده بود.

پیش از این نیز حملات مرگبار علیه نظامیان پاکستانی صورت گرفته که در آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند.

این در حالی است که مقام‌های پاکستانی به تاریخ نهم جون (۲۰ جوزا) گفتند که انفجار بم کنار جاده بر کاروان نظامیان آن کشور در ساحهٔ لکی مروت در ایالت خیبرپشتونخوا منجر به کشته شدن کم از کم شش سرباز شد.

گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی پاکستان در جریان چندین عملیات ضد دهشت افگنی، ‌نزدیک به ۱۲۰ "تروریست" را کشته و ۳۰۰ تندرو دیگر را دستگیر کرده است.

اردوی پاکستان نیز از آغاز سال روان تا کنون از کشته شدن ده‌ها منسوب نظامی در بم‌گذاری‌ها و کمین تندروان خبر داده است.

رهبران پاکستانی مدعی اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، شورشگری و حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است.

پاکستان مدعی است که حکومت طالبان در افغانستان به رهبران و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان پناه داده و زمینهٔ حملات فرامرزی آنان را به پاکستان تسهیل می‌کنند. اما حکومت طالبان در افغانستان این ادعاها را رد کرده و همواره پافشاری دارند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری فعالیت کند.

مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان می‌گویند که افغانستان مسوول تامین امنیت پاکستان نیست و به گفتهٔ آنان مقام‌های پاکستانی نباید بار مسوولیت ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بی‌اندازند.