لینک های دسترسی

Breaking News

تحریک طالبان پاکستان آتش بس سه روزه اعلام کرد


عکس آرشیف؛ گروهی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی
عکس آرشیف؛ گروهی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی

تحریک طالبان پاکستان روز یکشنبه ۱۶ جون(۲۷ جوزا) در یک اقدام نادر، با نشر اعلامیه‌ای آتش بس سه روزه را به مناسبت عید قربان، اعلام کرد.

با اینحال، در این اعلامیه آمده است که در صورت اقدام نیروهای امنیتی پاکستان، جنگجویان تحریک طالبان پاکستان از خود دفاع خواهند کرد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ حملات تحریک طالبان پاکستان علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان پاکستانی افزایش یافته است.

اما این دومین بار است که تحریک طالبان پاکستان از اگست ۲۰۲۱ به اینسو، علیه حکومت پاکستان اعلام آتش‌بس می‌کند. نخستین بار در سال ۲۰۲۲ آتش‌بس شکنند میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت آن کشور اعلام شد.

اما تحریک طالبان پاکستان در چند سال اخیر حملات را علیه حکومت پاکستان تشدید بخشیده است که این موضوع سبب تنش در روابط میان حکومت طالبان در افغانستان و حکومت پاکستان شده است.

حکومت پاکستان مدعی است که اکثر رهبران گروه تحریک طالبان پاکستان، در افغانستان پنهان شده اند و از آنجا حملات خود را علیه پاکستان طراحی و تطبیق می‌کنند. اما حکومت طالبان و گروه تحریک طالبان پاکستان، این ادعای مقام‌های پاکستانی را رد کرده اند.

حکومت طالبان همواره گفته است که به هیچ گروهی اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

در حملات تندروان در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰ نیروی امنیتی و نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی در پاکستان کشته شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG