مرتضی بهبودی از زندان طالبان رها شد

مرتضی بهبودی از ۲۸۴ روز به اینسو در قید طالبان به سر می‌برد.

سازمان خبرنگاران بدون مرز روز چهارشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) از رهایی مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار از بند طالبان خبر داد.

این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران گفته است که قوۀ قضاییۀ طالبان حکم رهایی بهبودی را صادر کرده است. بر اساس معلومات این سازمان بهبودی برای ۲۸۴ روز در نزد طالبان زندانی بود.

تا کنون طالبان در مورد رهایی بهبودی چیزی نگفته اند و نیز بستگان این خبرنگار رهایی وی را تایید یا رد نکرده اند.

مرتضی بهبودی به تاریخ ۱۵ جدی سال گذشته برای تهیه گزارش به کابل سفر کرد و ۴۸ ساعت بعد، هنگامی که قصد داشت اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را از وزارت خارجۀ حکومت طالبان دریافت کند، بازداشت شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که در جلسۀ محکمه در کابل، بهبودی از تمام اتهامات به شمول "جاسوسی و حمایت غیرقانونی برای خارجی‌ها" مبرا شناخته شد. این نهاد گفته است که بهبودی تا پایان این هفته به فرانسه بر خواهد گشت.

یکی از سخنگویان طالبان در جولای سال روان به تلویزیون فرانسه گفته بود که بهبودی "نه به عنوان یک خبرنگار بلکه به خاطر ارتباط مستقیم با مخالفان" حکومت طالبان بازداشت شده است.

پیش از این نیز سازمان گزارشگران بدون مرز و چندین نهاد دیگر مدافع حقوق بشری خواستار رهایی بهبودی و سایر خبرنگارانی شده بودند که در بند طالبان به سر می‌برند.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ شمار زیاد فعالان زن، خبرنگاران، منتقدان و چهره‌های مخالف حکومت خود را بازداشت کرده اند که شماری از آنان به شمول مطیع‌الله ویسا،‌ فعال آموزش دختران، ژولیا پارسی و ندا پروانی که به تازگی بازداشت شده اند، در قید طالبان به سر می‌برند.