ملل متحد: جنگ روسیه در اوکراین 'هزینه انسانی وحشتناکی' به همراه داشته است

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) در آستانه دومین سالگرد تهاجم روسیه بر اوکراین گفت که جنگ روسیه در اوکراین هزینه های انسانی وحشتناکی را به همراه داشته و رنج عظیمی را بر میلیون ها نفر تحمیل کرده است.

ولکر ترک باردیگر خواستار توقف فوری جنگ توسط مسکو شده و گفت "تاثیر درازمدت این جنگ در اوکراین برای نسل‌ها احساس خواهد شد".

ترک که در آستانهٔ دومین سالگرد تهاجم روسیه به همسایهٔ خود در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ صحبت می‌کرد، گفت: "تهاجم تمام عیار فدراسیون روسیه به اوکراین هزینه‌های انسانی هولناکی را به همراه داشته است و رنج عظیمی را بر میلیون ها غیرنظامی تحمیل کرده است."

ترک خواستار تحقیقات کامل و مستقل در مورد تمامی موارد نقض حقوق بشر در این درگیری شد و گفت که قربانیان آن باید غرامت دریافت کنند.

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: "حمله مسلحانه تمام‌عیار روسیه به اوکراین که در آستانه ورود به سومین سال خود است و پایان آن به نظر نمی‌رسد، باعث نقض جدی و گسترده حقوق بشر و نابودی زندگی و معیشت می‌شود."

ترک گفت که میلیون ها اوکراینی آواره شده اند، هزاران نفر خانه های خود را از دست داده اند و صدها شفاخانه و مکتب آسیب دیده یا ویران شده اند.

هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین در آخرین گزارش خود تایید کرد که از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین تاکنون ۱۰۵۸۲ غیرنظامی کشته و ۱۹۸۷۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

اما ترک گفت: "آمار واقعی احتمالاً به طور قابل توجهی بیشتر است."

در همین حال سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۴ میلیون اوکراینی در طول دو سال جنگ خانه‌های خود را ترک کرده و نزدیک به ۶.۵ میلیون شهروند اوکراین در خارج از کشور به عنوان پناهنده زندگی می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) گفت که علاوه بر پناهندگان خارج از کشور، حدود ۳.۷ میلیون نفر در اوکراین آواره هستند و افزود که بیش از ۴.۵ میلیون نفر دوباره به خانه‌هایشان برگشته اند.

امی پوپ، رییس سازمان بین المللی مهاجرت در بیانیه‌ای گفت: "تخریب گسترده است، تلفات جانی و رنج ادامه دارد."

در بیانیه آمده است: "سازمان بین المللی مهاجرت ازقدرت و مقاومت حکومت و مردم اوکراین و همچنین از همسایگان اوکراین که کسانی را که به دنبال امنیت بودند، پذیرفتند، قدردانی می‌کند. ما کاملاً متعهد به کاهش درد و رنج انسانی و کمک به بهبودی هستیم."

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که ۶.۵ میلیون اوکراینی را در داخل کشور و در ۱۱ کشور اروپای شرقی حمایت کرده است.

این سازمان افزود: "با ورود جنگ به مرحله طولانی، نیازها همچنان رشد می کنند و از منابع موجود پیشی می گیرند."

روسیه از تهاجم نظامی خود به اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز کرد، به عنوان ''عملیات ویژه'' یاد می‌کند، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این اقدام روسیه را جنگ تمام عیار در مقابل یک دولت مستقل عنوان کرده اند.