رییس گروه وانگر به بلاروس می‌رود و دوسیهٔ جنایی‌اش مسدود می‌شود

کرملین می‌گوید که ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، به عنوان بخشی از توافق برای کاهش تنش‌ها، روسیه را ترک و به کشور همسایه بلاروس خواهد رفت و دوسیهٔ جنایی علیه او مسدود خواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز شنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) گفت که اعضای گروه واگنر که به "شورش مسلحانه" پیوسته بودند، تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت و افزود: "ما همیشه به قهرمانی‌های آنها در جبهه احترام گذاشته ایم."

پسکوف همچنان افزود که آنعده جنگجویان واگنر که در شورش سهم نداشتند، می‌توانند رسماً با اردوی روسیه بپیوندند.

سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: "جلوگیری از خونریزی، جنگ داخلی و درگیری با نتایج غیرقابل پیش‌بینی، بالاترین هدف بود."

پریگوژین پس از توافق با کرملین گفت که به خاطر جلوگیری از خونریزی به نیروهای زیر امرش دستور داده تا عقب نشینی کرده و به پایگاه‌هایشان در اوکراین بازگردند، جایی که آنها در کنار نیروهای روسی می‌جنگند.

این توافق با میانجیگری الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، متحد سرسخت پوتین، انجام شده است.

لوکاشینکو گفته است که با پریگوژین مذاکره کرده است تا به خاطر کاهش تنش، به تحرک نیروهایش در قلمرو روسیه خاتمه بدهد.

ریاست جمهوری بلاروس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "ییفگینی پریگوژین پیشنهاد رییس جمهور الکساندر لوکاشینکو را برای متوقف کردن تحرکات افراد مربوط به گروه واگنر در قلمرو روسیه پذیرفته است."

پسکوف گفت که مسکو از لوکاشینکو به خاطر نقش او در حل بحران سپاسگزار است.

رییس گروه واگنر، روز جمعه با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

پیش از توافق کرملین با گروه واگنر، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به رییس گروه واگنر هشدار داده بود که شورش مسلحانه خیانت است و هر کسی که بر ضد روسیه سلاح بگیرد، مجازات خواهد شد.

پوتین در جریان سخنرانی تلویزیونی‌اش در واکنش به اظهارات و عملکرد پریگوژین گفت:‌ "این ضربه‌ای به روسیه و مردم ما است و اقدامات ما برای دفاع از میهن در برابر چنین تهدیدی جدی خواهد بود. همه کسانی که به صورت عمدی در راه خیانت قدم گذاشتند، قیام مسلحانه را تدارک دیدند و راه سیاه نمایی و تروریستی را در پیش گرفتند، به طور قطعی مجازات خواهند شد و هم در برابر قانون و هم به مردم ما پاسخگو خواهند بود."

در همین حال جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، روز شنبه با رهبران بریتانیا، فرانسه، و آلمان درباره تحولات در روسیه بحث و تبادل‌نظر کرد.

بر اساس بیانیه قصر سفید، رهبران امریکا و سه کشور اروپایی بر "حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین" تاکید کردند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس استفاده شده است.