روسیه و اوکراین با میانجی‌گری امارات متحده عرب، ۱۱۵ اسیر جنگی را تبادله کردند

سربازان آزاد شدهٔ اوکراینی

روسیه و اوکراین روز شنبه ۲۴ اگست (سوم سنبله) با میانجی‌گری امارات متحده عرب، ۱۱۵ اسیر جنگی را تبادله کردند.

از هنگام حمله غافل‌گیرانهٔ اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه‌ در ششم اگست، این نخستین تبادله اسرای جنگی میان دو کشور است.

حمله به کورسک، نخستین تهاجم یک کشور خارجی به خاک روسیه از جنگ جهانی دوم به اینسو محسوب می‌شود. به گفته وزارت دفاع روسیه، نظامیان روسی تبادله شده، در منطقه کورسک اسیر شده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سربازان آزاد شده روسی اکنون در بلاروس هستند و پس از بازگشت به روسیه تحت درمان قرار می‌گیرند. در این حال، وزارت دفاع روسیه از نقش امارات متحده عرب در انجام تبادله اسرای جنگی قدردانی کرده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، تصویری از اسرای جنگی آزاد شده با پرچم این کشور را نشر کرده و گفته است که آنها از واحدهای مختلف، از جمله نیروهای سرحدی، گارد ملی، نیروی بحری و پیاده هستند.

او از سربازان اوکراینی که با اسیر کردن "نیروهای دشمن، امکان چنین تبادل اسرا را ممکن ساختند"، قدردانی کرد.

کیف می‌گوید که می‌خواهد در بخش‌های تصرف شده خاک روسیه در کورسک یک منطقه حایل امنیتی ایجاد کند تا مانع ورود نیروهای روسی از این منطقه به اوکراین شود.

به گفته دیمیترو لوبینتس، کمیشنر حقوق بشر اوکراین، ۸۲ تن از اوکراینی‌های آزاد شده، در سال ۲۰۲۲ در دفاع از بندر ماریوپول اسیر شده بودند.

وزارت خارجه امارات متحده عرب ضمن تایید نقش خود در تبادلهٔ اسرای جنگی گفت که تعداد کل اسیران رها شده با میانجی‌گری این کشور به ۱۷۸۸ تن رسیده است.

از هنگام تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، این هفتمین بار است که دو کشور با میانجی‌گری امارات متحدهٔ عرب اسرای جنگی را تبادله می‌کنند.

امارات متحده عرب، از شرکای امنیتی امریکا در منطقه محسوب می‌شود، اما روابط گرم خود با مسکو را حفظ کرده و رابطه حسنه‌ با کیف دارد.