هشدار استخبارات امریکا: مداخله‌گران روسی به زیان بایدن و سود ترمپ عمل می‌کنند

مقام‌های استخبارات ایالات متحده گفته اند که مداخله‌گران روسی در امور انتخابات ایالات متحده می‌کوشند که با بی‌قدر کردن کمپاین‌های انتخاباتی جو بایدن، رییس جمهور و نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نومبر ۲۰۲۴ ایالات متحده، نامزدی دونالد ترمپ را تقویت کنند.

ارزیابی جدید تهدیدات علیه انتخابات نومبر ایالات متحده که روز سه شنبه نشر شد، از هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری به نام یاد نکرده است، اما مقام‌های استخبارات به خبرنگاران گفتند که دیدگاه کرملین در خصوص چشم انداز سیاسی ایالات متحده، تغییر نکرده و مانند انتخابات دوره‌های قبلی است.

یک مقام استخبارات ایالات متحده به شرط فاش نشدن نامش گفت که اولویت مسکو "با نقشی که ایالات متحده در رابطه با اوکراین و سیاست گسترده‌تر در قبال روسیه ایفا می‌کند، بیشتر تقویت شده است".

چهار سال پیش نیز در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده که در آن جو بایدن برنده و ترمپ بازنده شد، مقام‌های استخبارات امریکا هشدارهای مشابهی داده بودند. ارزیابی که در مارچ ۲۰۲۱ نشر شد، یافته‌های ابتدایی را تایید کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به عملیات نفوذ در انتخابات امریکا اجازه داده است تا نامزدی بایدن و حزب دموکرات را تضعیف و ترمپ را حمایت کند.

مقام‌های استخبارات ایالات متحده گفته اند که با ستادهای انتخاباتی بایدن و ترمپ در تماس اند، اما نگفتند که چه معلوماتی را با آنان در میان گذاشته اند.

واکنش ترمپ

ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ، روز سه شنبه، ارزیابی استخبارات ایالات متحده را رد کرد. کارولین لیویت، یک سخنگوی ستاد انتخاباتی ترمپ در ایمیلی به صدای امریکا گفت: "ولادیمیر پوتین، جو بایدن را برای ریاست جمهوری تایید می‌کند، زیرا او می‌داند که بایدن ضعیف است و به آسانی بر وی زورگویی شده می‌تواند، آن گونه که در سال‌ها تهاجم پوتین بر اوکراین شاهد بوده ایم."

لیویت در این ایمیل ادعا کرده است که در زمان ریاست جمهوری ترمپ، تمام "دشمنان امریکا بازداشته شده بودند، زیرا آنان ترس داشتند که ایالات متحده چگونه پاسخ خواهد داد".

ستاد انتخاباتی بایدن تا کنون به پرسش‌های صدای امریکا در مورد ارزیابی جدید استخبارات ایالات متحده، پاسخی ارایه نکرده است.

به همین ترتیب، مقام‌های روسی نیز تا کنون به درخواست‌ها برای تبصره در مورد یافته‌های گزارش استخبارات ایالات متحده مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات امریکا، جواب نداده اند.

این مقام استخبارات ایالات متحده گفت که روسیه از روش‌های مختلف برای تقویت پیام‌های خود کار گرفته و "فضایی از اعتبار را برای تلاش‌های خود ایجاد کرده است که ترویج این پیام‌ها از طریق صداهای اثر گذار در ایالات متحده شامل این تلاش‌ها می‌شود.

ارزیابی استخبارات ایالات متحده همچنین حاکی است که روسیه تلاش‌هایش را برای هدف قراردادن رای‌دهندگان امریکایی، به ویژه در ایالت‌هایی که گرایش مشخص حزبی ندارند، تمرکز بخشیده است تا از آن طریق نتایج انتخابات ماه نومبر را متاثر کند.

هوش مصنوعی

صبح سه شنبه، وزارت عدلیۀ ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای از شناسایی و ضبط دو دومین انترنتی و ۹۶۸ حساب کاربری در شبکۀ اجتماعی ایکس خبر داد که به گفتۀ مقام‌های امریکایی بخشی از ابزار رانده شده توسط هوش مصنوعی است که از سوی استخبارات روسیه و تلویزیون دولتی آن کشور به کار بسته شده است.

در بیانیۀ وزارت عدلیۀ ایالات متحده آمده است که استخبارات روسیه و تلویزیون دولتی آن کشور از نرم افزار خاص هوش مصنوعی کار می‌گیرد تا حساب‌هایی معتبری را در شبکه‌های اجتماعی که شبیه حساب‌های شخصیت‌های ایالات متحده باشد، ایجاد و سپس از آن برای ترویج پیام‌ها به حمایت از دیدگاه حکومت روسیه استفاده کنند.

مقام‌های امریکایی گفتند که از این تکنالوژی، چین نیز در آستانۀ انتخابات تایوان در ماه جنوری سال روان کار گرفته بود.

ارزیابی مقام‌های استخباراتی ایالات متحده حاکی است که نشانه‌های اندک از تلاش چین برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده وجود دارد. اما یک مقام استخبارات ایالات متحده گفت که ممکن وضعیت تغییر کند.

این مقام افزود: "جمهوری خلق چین در تلاش گسترش قابلیت خود برای گردآوری و نظارت معلومات در شبکه‌های اجتماعی است، البته به خاطر اینکه ذهنیت عامه را درک کرده و تدریجاً آن را دستکاری کند...افزون بر این، زیر نظر داریم که آیا چین در صدد است که مانند انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ در صدد تاثیرگذاری است یا نه."

سفارت چین در واشنگتن دی‌سی، که در گذشته اتهام‌های مقام‌های امریکایی را رد کرده بود، ایالات متحده را "بزرگترین منتشر کنندۀ معلومات نادرست" خوانده است. لیو پینگیو، سخنگوی این سفارت در ایمیلی در پاسخ به پرسش صدای امریکا نگاشته است: "چین هیچ قصدی ندارد و در انتخابات ایالات متحده دخالت نخواهد کرد و امیدواریم که جانب ایالات متحده، چین را به موضوعی در این انتخابات مبدل نکند."

دخالت ایران

در ارزیابی جدید همچنین هشدار داده شده است که شواهد فزاینده وجود دارد که ایران در تلاش است تا در انتخابات رو در راه در ایالات متحده، نقش "ایجاد کنندۀ هرج و مرج" را ایفا کند.

بر اساس نسخۀ نشر شدۀ این ارزیابی "ایران در صدد است تا اختلاف اجتماعی را شعله‌ور کرده و اعتماد را بر نهادهای دموکراتیک ایالات متحده در آستانۀ انتخابات، تضعیف کند."

در ارزیابی همچنین هشدار داده شده است که تهران از "دیر زمان به بر انگیختن تنش‌های سیاسی و اجتماعی در ایالات متحده از طرق مختلف، به شمول شبکه‌های اجتماعی" تلاش کرده است. از دخالت ایران برای بهره‌گیری از تظاهرات به حمایت غزه در ایالات متحده، به عنوان یکی از چنین تلاش‌های ایران یاد شده است.

افریل هاینس، رییس استخبارات ملی ایالات متحده گفت: "مشاهده کرده‌ایم که عمال مرتبط به حکومت ایران به عنوان فعالان در فضای آنلاین عرض وجود کرده و در تلاش ترغیب مردم به تظاهرات اند و حتا به معترضان حمایت مالی فراهم می‌کنند."

هاینس گفت که برخی امریکایی‌هایی که با این عمال ایران در تماس اند "ممکن آگاه نباشند که آنان با یک حکومت خارجی تعامل کرده یا از آن حمایت دریافت می‌کنند.

مقام‌های ایرانی تا کنون به درخواست صدای امریکا برای تبصره در این مورد، پاسخی نداده اند.

گزارش: جف سلدن، گزارشگر بخش انگلیسی صدای امریکا
برگردان: بخش دری صدای امریکا