لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: جنگ روسیه-اوکراین را در یک روز پایان می‌دهم؛ سفیر روسیه: نمی‌تواند


دونالد ترمپ (راست) و واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد
دونالد ترمپ (راست) و واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، بار دیگر گفت که اگر به صفت رییس جمهور انتخاب شود، جنگ روسیه و اوکراین را در یک روز پایان می‌بخشد.

اما سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است که ترمپ این کار را کرده نمی‌تواند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در پیوند به این ادعای ترمپ، روز دوشنبه اول جولای (۱۱ سرطان) به خبرنگاران گفت: "بحران اوکراین در یک روز حل شده نمی‌تواند."

ترمپ در کارزار انتخاباتی خود به کرات گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات و پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، جنگ میان این دو کشور را "در ۲۴ ساعت" پایان خواهد بخشید.

در جریان مناظرۀ هفتۀ گذشته با جو بایدن، رییس جمهور و نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، ترمپ ادعا کرد: "اگر رییس جمهور واقعی می‌داشتیم، رییس جمهوری که می‌دانست – مورد احترام پوتین می‌بود...او هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد."

با اینحال، بایدن در این مناظره گفت که ترمپ همواره به پوتین گفته است که "هرچه می‌خواهد بکند" و به گفتۀ رییس جمهور کنونی امریکا، پوتین "یک جنایتکار جنگی است که هزاران هزار نفر را کشته است." بایدن افزود که پوتین خواستار ایجاد امپراتوری شوروی است و تنها بخشی از اوکراین نه، بلکه می‌خواهد تمام این کشور را تصرف کند.

نبنزیا گفت که جنگ میان روسیه و اوکراین در اپریل ۲۰۲۲ پایان یافته می‌توانست، زمانیکه به گفتۀ او، دو کشور در مذاکرات استانبول به توافق "بسیار نزدیک" شده بودند. روسیه در فبروری ۲۰۲۲ تهاجم تمام عیار را بر اوکراین آغاز کرد.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، حامیان غربی اوکراین را متهم کرد که سد راه توافق صلح در اپریل ۲۰۲۲ شده و کیف را به ادامۀ جنگ با روسیه ترغیب کردند.

او به پیشنهاد اخیر پوتین اشاره کرد که گفته است اگر اوکراین نیروهای خود را از ساحات ملحق شدۀ اوکراین به روسیه بیرون کند و در پی پیوستن به ناتو نباشد، آتش‌بس "فوری" نافذ خواهد شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ تا اکنون به ایمیل‌های این خبرگزاری برای تبصره در مورد اظهارات اخیر نبنزیا واکنش نشان نداده است.

گروه

XS
SM
MD
LG