سعودی روند عادی سازی روابط خود با اسراییل را تعلیق کرد - منابع

پس از آنکه اسراییل در هفتهٔ گذشته حملات تهاجمی را بر نوار غزه آغاز کرد و به باشندگان این منطقه دستور تخلیه را داد، یک منبع به خبرگزاری فرانس پرس گفت که ‌عربستان سعودی گفتگو‌هایی را با اسراییل به حالت تعلیق درآورده که احتمالاً موجب عادی سازی روابط میان این دو کشور می‌شد.

حماس به تاریخ هفتم اکتوبر حمله‌ای گسترده را بر اسراییل انجام داد که در نتیجه آن دست‌کم ۱۳۰۰ نفر به شمول شهروندان خارجی کشته شدند.

اسراییل نیز در یک اقدام انتقامجویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را بر غزه آغاز کرد که تا حالا سبب کشته شدن دو هزار و ۲۱۵ نفر در شمال غزه شده است. در این حملات بیش از هفت هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که عربستان سعودی تصمیم به تعلیق گفتگو‌هایی را گرفته که ممکن موجب عادی سازی روابط با اسراییل می‌شد و ریاض مقامات ایالات متحده را از این تصمیم آگاه کرده است.

این خبر در حالی منتشر شد که قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان سفر شش روزه‌اش به منطقه روز شنبه با همتای سعودی خود ملاقات کرد.

عربستان سعودی که مقدس‌ترین اماکن مسلمانان در آن موقعیت دارد، هیچگاهی اسراییل را به رسمیت نشناخته است و در "توافق ابراهیم" که در سال ۲۰۲۰ به وساطت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، صورت گرفت، نیز اشتراک نکرد. اما سایر کشور‌های حوزهٔ خلیج از جمله امارات متحدهٔ‌ عرب، بحرین و مراکش با اسراییل روابط شان را عادی ساختند.

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در ماه‌های اخیر تلاش نهایی خود را به خرج داد تا عربستان سعودی به عین اقدام مبادرت کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل دولت شاهی عربستان سعودی، به منظور عادی سازی روابط با اسراییل شرایط گذشته است. ضمانت امنیتی از سوی واشنگتن و توسعه برنامهٔ هسته‌ای غیر نظامی از جمله شرایط ریاض می‌باشد.

محمد بن سلمان ماه گذشته در مصاحبه‌ای با تلویزیون فاکس نیوز امریکا گفت: "ما هر روز به یک توافق نزدیک‌تر می‌شویم"، اما در عین حال تاکید کرد که موضوع فلسطین برای ریاض یک موضوع بسیار مهم است.

بن سلمان گفت: "ما نیاز داریم تا این موضوع –فلسطین- را حل کنیم. ما نیاز داریم تا زندگی فلسطینی‌ها را آسان کنیم."

بسیاری از تحلیلگران حتا قبل از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسراییل را بعید می‌دانستند.

هشام الغنام، تحلیلگر سعودی، گفت: "عادی سازی بین دولت شاهی و اسراییل یک ابتکار و پروژه امریکایی است که دولت شاهی از آن استقبال کرده است."

جوست هیلترمن، رییس گروه بحران بین المللی برای شرق میانه، می‌گوید که اسراییل در واقع آماده نبود تا با فلسطینی‌ها به توافقی برسد که حداقل نیازمندی‌های آنان را پاسخگو باشد.
او افزود که با در نظرداشت وضعیت کنونی اسراییل، هیچ کشور عربی نمی‌خواهد با جدیت با اسراییل در تعامل باشد.

از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس که شنبهٔ گذشته آغاز شد، عربستان سعودی آواره‌ شدن فلسطینی‌ها را محکوم کرده و از حمله بر غیرنظامیان بی دفاع فلسطین با شدیدترین الفاظ انتقاد کرده است.

شهزاده فصیل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، نیز پس از ملاقات با وزیر خارجهٔ امریکا، از تلفات غیرنظامیان در غزه به شدت انتقاد کرده است.

بن فرحان ضمن اینکه وضعیت در غزه را بی نهایت دشوار توصیف کرد، گفت که غیرنظامیان در هر دو جناح-اسراییل و نوار غزه- بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

وزیر خارجهٔ عربستان سعودی تاکید کرد که در شرایط کنونی نیاز است تا از رسانیدن آسیب بیشتر به غیرنظامیان جلوگیری شود؛‌ راه‌هایی جستجو شود تا جنگ به سرعت کاهش یابد؛ صلح به سرعت تامین شود و یا حد اقل جنگ متوقف شود سپس به مشکلات بشری رسیدگی شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، نیز به نوبهٔ خود در مورد تلاش‌ها به منظور ایجاد مناطق امن در غزه و همچنین ایجاد دهلیزهای کمک‌های بشری برای مردم این منطقه تاکید کرد. این دپلومات ارشد ایالات متحده تاکید کرد که هیچ کسی نمی‌خواهد که غیر نظامیان در غزه، اسراییل و یا هرجایی دیگر آسیب بی‌بینند و رنج ببرند.

بر اساس گزارش رسانه های عربستان سعودی، ریاض در روز‌های اخیر تلاش کرده است با رهبران منطقه از جمله ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، در مورد وضعیت جاری در غزه صحبت کنند.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی گزارش داده است که محمد بن سلمان با رییس جمهور ایران در مورد وضعیت نظامی غزه و اطراف آن گفتگو کرده است.

این نخستین تماس تیلفونی میان مقامات ریاض و تهران بود که در هفت سال گذشته صورت گرفته است. ایران و عربستان سعودی در ماه مارچ سال روان میلادی به وساطت چین روابط شان را از سرگرفتند و در نهایت دو کشور سفارت و قنسولگری های شان را در تهران و ریاض بازگشایی کردند.