روزانه حدود ۱۳۰ کودک در یمن جان می بازد

یک سازمان خیریۀ بین المللی گفته است که روزانه حدود ۱۳۰ کودک در کشور جنگ زدۀ یمن یا به دلیل گرسنگی مفرط و یا هم به دلیل امراض مختلف جان می بازند.

سازمان خیریۀ نجات کودکان یا Save The Children ناوقت روز چهار شنبه گفت که ادامه مسدود کردن مسیر های اکمالاتی توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ممکن میزان مرگ و میر کودکان یمنی را افزایش دهد.

این سازمان خیریه همچنین گفته است که فکر می شود در جریان سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۰۰۰۰ کودک یمنی در آن کشور جان باخته باشند.

حدود ۱۰ روز قبل شورشیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار اند، یک میزایل بالستیک را بر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، پرتاب کرد. گرچه میزایل پرتاب شده توسط عربستان سعودی قبل رسیدن به هدف، منهدم گردید، از آن پس ریاض راه های اکمالاتی زمینی، آبی و هوایی یمن را مسدود کرد، اقدام که موجب انتقاد های شدید بین المللی به خصوص سازمان های کمک رسانی شد.

پس از انتقاد های بین المللی، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که راه های اکمالاتی را دو باره باز خواهد کرد.

سازمان ملل متحد و بیش از ۲۰ سازمان کمک رسانی هشدار داده اند که مسدود کردن راه های اکمالاتی به خصوص برای سازمان های خیریۀ که کمک های اولیه بشری را به مردم نیازمند می رسانند، زندگی میلیون ها شهروند یمنی را با گرسنگی مفرط و مرگ مواجه می کند.

خبرگزاری اسو شیتد پرس گزارش می دهد که در دو سال گذشته، بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در یمن کشته شده و سه میلیون شهروند آن کشور از خانه های شان بی جا شده اند.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ میلادی، صنعا، پایتخت یمن، را به تصرف خود در آوردند و حکومت آن کشور را که از شناخت بین المللی برخوردار بود، مجبور به فرار کردند.

فقر و گرسنگی در یمن

به تاریخ ۵ می ۲۰۱۷؛ انتونیو گوتیرش منشی عمومی ملل متحد گفت که یک نسل از مردم یمن با گرسنگی دست و پنجه نرم می کند و به منظور نجات مردم آن کشور، جامعۀ بین المللی باید دست به کار شود.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد نیز گفته است که ۱۸.۸ میلیون نفوس یمن به کمک های بشری و حراست نیاز دارند.

ملل متحد همچنین گفته است که حدود ۲.۲ میلیون کودک در یمن از سو تغذی رنج می برند و نیمی از آنان با سو تغذی شدید مواجه اند و با خطر مرگ فوری رو به رو می باشند. علاوه بر آن، حدود ۱۴ میلیون جمیعت آن کشور با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند.