وزیر داخلۀ پاکستان: مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان به زودی آغاز می‌شود

وزیر داخلۀ پاکستان گفته است که مهاجران افغان بدون ویزه و سایر مدارک قانونی اجازه اقامت در پاکستان را ندارند.

محسن نقوی، وزیر داخلۀ پاکستان در دیدار با اندریکا رتواتی، هماهنگ‌کننده امور بشری ملل متحد در افغانستان گفته است که به زودی مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت در پاکستان آغاز می‌شود.

وزارت داخلۀ پاکستان روز چهارشنبه ۲۸ اگست (هفتم سنبله) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از نقوی گفته است که پاکستان ده‌ها سال میزبان مهاجران افغان بوده است، اما بازگرداندن مرحله‌ای شهروندان خارجی فاقد مدرک اقامت آغاز شده است.

وزیر داخلۀ پاکستان گفته است: "هیچ اقدامی با افرادی که دارای اسناد قانونی هستند انجام نمی‌شود. [مهاجران افغان] بدون ویزه و سایر مدارک قانونی اجازه اقامت در پاکستان را ندارند، به زودی مرحله دوم بازگرداندن مهاجران افغان آغاز می شود."

همچنان محسن نقوی بر ضرورت نقش سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای بازپروری مهاجران افغان نیز تاکید کرده است.

در اعلامیه آمده است که اندریکا رتواتی، هماهنگ‌کننده امور بشری ملل متحد در افغانستان، از نقش پاکستان در قبال مهاجران افغان و گفتگوی دوحه قدردانی کرده است.

هماهنگ‌کننده امور بشری ملل متحد در افغانستان همچنان گفته است که این سازمان در زمینۀ اسکان دایم مهاجران افغان در داخل کشورشان با حکومت طالبان همکاری می‌کند.

حکومت پاکستان در اکتوبر ۲۰۲۳، مرحله اول "طرح بازگرداندن اتباع خارجی فاقد اسناد قانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجران فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که نزدیک به ۶۵۱هزار مهاجر افغان از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ جون ۲۰۲۴ از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

بر اساس ارقام این اداره ملل متحد، در حال حاضر ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند که از این میان ۱.۳ میلیون هیچ گونه اسناد قانونی ندارند، اما ۱.۳ میلیون مهاجر کارت اقامت موقت (پی‌او‌آر) و بیش از ۸۸۰ هزار نفر دیگر نیز کارت شهروندی افغانستان (ای‌سی‌سی) را دارند.

این در حالی است که کابینه حکومت پاکستان به تاریخ دهم جولای (۲۰ سرطان) کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

پاکستان پس از آن اخراج مهاجران افغان را آغاز کرد که حملات تروریستی در پاکستان را به "عناصر" مقیم در میان اتباع خارجی بدون مدرک، به‌ویژه افغان‌ها نسبت داد.

اسلام آباد معتقد است که پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، پناهگاه‌‌های تندروان ضد حکومت پاکستان در افغانستان افزایش یافته و از آنجا حملات شان را بر ضد نظامیان و غیرنظامی پاکستانی سازماندهی می‌کنند.

محسن نقوی، در دیدار با معاون یوناما گفته است که تروریزم یک مشکل جهانی است و پاکستان بیشترین آسیب را از این ناحیه متقبل می‌شود.

بر بنیاد اعلامیۀ وزارت داخلۀ پاکستان، او در مورد دست داشتن تحریک طالبان پاکستانی در حملات پاکستان به هیات ملل متحد توضیح داده است. نقوی ادعا کرده است: "تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان برای حملات بر پاکستان استفاده می‌کند، باید به هر قیمتی که شده جلو آن گرفته شود."

اما حکومت طالبان در افغانستان از اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان انتقاد کرده و با رد ادعای اسلام‌آباد گفته است که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد تا از قلمرو افغانستان،‌ کشور‌های همسایه و فراتر از آن را تهدید کند.

در تازه‌ترین مورد فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز وزارت دفاع حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۸ اگست (هفتم سنبله) گفت که ادعای حضور تحریک طالبان پاکستانی بارها از سوی اسلام‌آباد مطرح شده، اما تا حال پاکستان این ادعا را ثابت نکرده است.

فطرت گفت که تحریک طالبان پاکستانی مراکز و ساحاتی را در داخل پاکستان تحت تصرف خود دارد که از آنجا عملیات را علیه حکومت و نظامیان پاکستان راه‌اندازی می‌کند.

او با بیان اینکه این یک موضوع واضح و مبرهن است، افزود: "هیچ کس این را ثابت کرده نمی‌تواند که در یک گوشۀ از افغانستان تی‌تی‌پی برای خود مراکزی داشته باشد."

این مقام نظامی طالبان انتقاد کرد که لازم نیست تا مقامات پاکستانی بار بار ضعف خود را بر دوش افغانستان بیندازند که گویا تحریک طالبان پاکستان در افغانستان است و از اینجا حملات خود را انجام می‌دهد.