لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجران افغان در پاکستان: با وجود تمدید کارت اقامت با مشکلات مواجه استیم


 پاکستان به تاریخ دهم جولای (۲۰ سرطان) کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
پاکستان به تاریخ دهم جولای (۲۰ سرطان) کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

شماری از مهاجران افغان مقیم پاکستان می‌گویند که با وجود تمدید اسناد اقامت قانونی شان همه روزه با چالش‌های متعددی روبرو اند.

مهاجران افغان می‌گویند که پولیس پاکستان همچنان به بهانه‌های گوناگون آنان را آزار و اذیت می‌کند و نمی توانند آزادانه تردد کنند.

محمدابراهیم، مهاجر افغان در هری‌پور خیبر پشتونخوا، به صدای امریکا گفت که گرچه آن‌ها کارت اقامت موقت موسوم به (POR) را دارند، اما زندگی آن‌ها در این کشور "پر از رنج است".

او به صدای امریکا گفت که وقتی برای دیدن اقارب خود به برخی از شهرهای پاکستان مانند لاهور، راولپندی یا شهرهای دیگر می‌رود، از سوی پولیس پاکستان اذیت می‌شود.

ابراهیم ادعا می‌کند که حتا فرزندانش نمی‌توانند در مکاتب ثبت نام کنند.

جانباز شهروند دیگر افغانستان مقیم لاهور نیز به صدای امریکا گفت که مالک خانه‌اش تماس گرفته و گفته است که کارت پاکستانی ندارید و باید خانه را تخلیه کنید.

به گفتۀ جانباز، مالک خانه به برادرزاده وی گفته است که "پولیس دنبال من می‌آید، اگر خانه را تخلیه نکنید، پولیس شما را بازداشت می‌کند."

کابینه حکومت پاکستان به تاریخ دهم جولای (۲۰ سرطان) کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

همچنان حکومت پاکستان به پولیس آن کشور دستور داد که مهاجران افغان را آزار و اذیت نکند.

در این حال، عبدالرحمان راشد، معین مسلکی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد) به خبرنگاران گفت که در نشست سوم دوحه هیات حکومت طالبان چالش‌های مهاجران را از طریق ملل متحد با کشورهای میزبان شریک ساخته است.

او افزود: "از طریق دپلوماتیک، وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] و همچنان وزارت امور مهاجرین به همراه نمایندگان کشورهای میزبان صحبت کرده و این مشکلات را همراه شان شریک کرده، امیدواریم که در آینده این مشکلات پیش نیاید."

همچنان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که اگر با فرارسیدن فصل سرما، اخراج مهاجران افغان از پاکستان و ایران تشدید شود، برای رسیدگی به برگشت‌کنندگان آمادگی کامل گرفته شده است.

این وزارت تاکید کرده است که مهاجرت یک موضوع بشری است و از وضعیت مهاجران افغان نباید استفادۀ سیاسی صورت گیرد.

پاکستان گفته است که در ده ماه گذشته نزدیک به ۷۰۰ هزار مهاجر افغان فاقد مدرک اقامت را اخراج کرده است.

آمار کمیشنری عالی ملل متحد نشان می‌دهد که در حال حاضر ۳.۲ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند.

به گفتۀ مقامات ملل متحد و پاکستان، ۱.۳ میلیون افغان مقیم پاکستان منحیث مهاجر ثبت نام شده ‌اند و نزدیک به ۹۰۰هزار افغان دیگر کارت هویت شهروندی افغانستان را دارند. اما بقیه آنان یا بدون اسناد استند و یا میعاد ویزۀ آنان که منتظر رفتن به کشور سومی هستند، پایان یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG