درگیری‌ها در پاکستان سبب کشته شدن ۲۳ تندرو و هفت نظامی شد

عکس آرشیف؛ کاروان نظامیان پاکستانی در مربوطات ایالت خیبر پشتونخوا

اردوی پاکستان روز دوشنبه ۲۷ می (هشتم جوزا) گفت که نیروهای امنیتی آن کشور چندین عملیات را در شمال‌غرب آن کشور انجام دادند که در نتیجهٔ آن، هفت نظامی و ۲۳ تندرو کشته شدند.

اردوی پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نخستین درگیری یکشنبه شب در حومه پشاور، مرکز ایالت خیبر پشتونخوا، رخ داد که در نتیجهٔ آن، شش تندرو و دو افسر نظامی کشته شدند.

بر اساس این اعلامیه، درگیری دوم در جریان یک عملیات امنیتی جداگانه در ولسوالی تانک رخ داد که در اثر آن ۱۰ تندرو کشته شدند. در این اعلامیه اضافه شده که پنج سرباز و هفت تندرو دیگر در جریان یک درگیری جداگانه در ولسوالی خیبر کشته شدند.

نظامیان پاکستان جزییات بیشتر در مورد این درگیری‌ها ارایه نکرده‌اند، اما در گذشته اردوی پاکستان اعضای تحریک طالبان پاکستان را در این ساحه آماج حملات قرار می‌دادند. تحریک طالبان پاکستان در سال‌های اخیر بار دیگر در مناطق شمال‌غرب پاکستان تجدید قوا کرده است.

تحریک طالبان پاکستان یک گروه جدا از طالبان افغان است، اما تندروان این گروه متحد نزدیک طالبان افغان استند؛ این گروه خواهان سرنگونی حکومت پاکستان و ایجاد یک حکومت اسلامی در آن کشور است.

اسلام آباد همواره اتهام وارد می‌کند که رهبران فراری و اعضای این تحریک در داخل افغانستان پناهگاه دارند و از آنجا حملات شان را طرح‌ریزی می‌کنند. اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده و همواره گفته اند که به کسی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان برای طراحی و انجام حمله بر کشورهای دیگر استفاده شود.

بر اساس آمار رسمی حکومت پاکستان،‌ خشونت‌های شورشیان تحت رهبری تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۲۳ سبب کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در پاکستان شد که اکثر کشته شدگان منسوبان پولیس یا نظامیان بودند.

تحریک طالبان پاکستان از سوی سازمان ملل متحد و ایالات متحده درج فهرست سازمان‌های تروریستی شده است.

یک گزارش سازمان ملل متحد تخمین کرده است که نزدیک به شش هزار شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فعالیت می کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسو شیتد پرس و فرانس پرس گرفته شده است.