پولیس اسپانیا از ضبط ۹.۵ تن کوکایین خبر داد

پولیس و مسوولین گمرکات اسپانیا روز جمعه ۲۵ اگست (سوم سنبله) از کشف و ضبط نزدیک به ۹.۵ تن کوکایین که از اکوادور انتقال یافته بود، خبر داد.

در بیانیهٔ مشترک پولیس و گمرکات اسپانیا آمده است که این مواد مخدر که روز چهار شنبه در بندر جنوبی الجزیرس، یکی از مزدحم‌ترین بنادر اروپا، کشف شد، در کارتن‌های کیله در داخل کانتینرهای یخچال‌دار جابجا شده بود.

هوزی کارلوس اروبس، یک مقام ارشد ادارهٔ مالیاتی اسپانیا که بازرسی گمرکات را انجام می‌دهد، در یک کنفرانس خبری گفت: "ما بزرگترین محموله کوکایین را در اسپانیا کشف کرده ایم."

پیش از این، بزرگترین محمولهٔ کوکایین را که اسپانیا کشف کرده بود در سال ۲۰۱۸ به وزن ۸.۷ تن بود که آنهم در بندر الجزیرس در کارتن‌های فرضی کیله جابجا شده بود.

به گفتهٔ مقامات محموله ضبط شده قرار بود به پرتگال انتقال و از آنجا به سراسر اروپا توزیع شود.

پولیس می‌گوید که نشانه‌های را بدست آورده اند که نشان می‌دهد این محموله مربوط به ۳۰ گروه جنایتگار اروپا بود.

البرتو مورالس، بازرس ارشد ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافتهٔ اسپانیا، در کنفرانس خبری گفت: "کاری که این گروه‌ها انجام می‌دهند یک سرمایه‌گذاری نسبی است، آنها گرد هم می‌آیند تا بتوانند یک محموله را انتقال بدهند."

او افزود: "محموله‌ای به این حجم نشان می‌دهد که آنها قبلاً هم محموله‌های را با موفقیت انتقال داده اند."

پولیس تا اکنون فردی را در پیوند به این پرونده دستگیر نکرده، اما مورالس گفت که تحقیقات "هنوز باز است."

مقامات گفته اند که این سازمان‌ها از طریق یک شرکت تجارتی بین المللی کیله مستقر در بندر ماچالای اکوادور فعالیت می‌کنند.

در چند سال گذشته، اکوادور به یک بازیگر کلیدی در تجارت منطقه‌ای کوکایین تبدیل شده است، و قاچاقبران از امنیت ضعیف در بنادر سواحل اقیانوس آرام این کشور بهره می‌برند.

تجارت مواد مخدر موجی از خشونت‌ها را نیز در این کشور برانگیخته است. میزان قتل‎ها در اکوادور از سال ۲۰۱۸ به اینسو چهار برابر شده، آدم ربایی افزایش یافته و درگیری بین باندهای مواد مخدر رقیب از سال ۲۰۲۱ تا اکنون جان کم از کم ۴۳۰ نفر را در زندان‌های اکوادور گرفته است.

نزدیکی اسپانیا به شمال افریقا، که منبع اصلی چرس است و روابط نزدیک این کشور با مستعمرات پیشین‌اش در امریکای لاتین که منطقهٔ اصلی تولید کوکایین در جهان است، اسپانیا را به دروازهٔ قاچاق مواد مخدر به اروپا تبدیل کرده است.