حامیان احزاب اسلامی پاکستان بر ضد اسراییل و امریکا مظاهره کردند

هزاران حامی حزب جماعت اسلامی پاکستان روز یکشنبه بر ضد حملات اسراییل بر نوار غزه مظاهره کردند

هزاران نفر از حامیان یک حزب عمدهٔ مذهبی-سیاسی پاکستان روز یکشنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) در اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور،‌ در اعتراض به حملات هوایی و توپخانه‌ای اسراییل بر نوار غزه مظاهره کردند.

حامیان حزب جماعت اسلامی در جریان اعتراضات شان شعار‌های ضد امریکایی سر دادند که به گفتهٔ آنان "از متجاوزین'' حمایت می‌کند.

حزب جماعت اسلامی راهپیمایی را از چهارراهی معروف موسوم به آبپارہ در اسلام‌‌آباد به سمت سفارت امریکا واقع در یک منطقه دپلماتیک بسیار امن برنامه ریزی کرده بود. اما، به دلیل اقدامات شدید مقامات آن کشور که یک شب پیش روی دست گرفته شده بود، این حزب مجبور شد برنامه‌های خود را تغییر بدهد و مظاهرات را در یکی جادهٔ اصلی که به طور قابل ملاحظه‌ای از منطقه امن دپلوماتیک دور است، سازماندهی کند.

پولیس اسلام‌آباد شنبه شب کمپ‌های این حزب را پایین آورد و شماری از رهبران محلی و حامیان متعدد حزب جماعت اسلامی را دستگیر کرد.

سفارت ایالات متحده مستقر در اسلام‌آباد به دلیل احتمال خشونت ناشی از این اعتراضات به شهروندان امریکایی مقیم پایتخت پاکستان و حومه آن توصیه کرد تا "روز یکشنبه سفرهای غیر ضروری شان را محدود کنند."

این سفارت به شهروندان امریکایی همچنین توصیه کرد تا از رفتن به تجمعات عمومی بزرگ اجتناب کنند.

حامیان جماعت اسلامی از جمله زنان و کودکان چندین کیلومتر راهپیمایی کردند تا به محل تعیین شده برسند. این مظاهره کنندگان پوسترهایی با شعارهایی علیه اسراییل و ایالات متحده را حمل می‌کردند و حمایت خود را از فلسطینیان اعلام می‌کردند.

سراج‌الحق، رهبر جماعت اسلامی،‌ در مورد منازعهٔ جاری میان اسراییل و حماس گفت که ارسال ادویه و کالاهای امدادی برای فلسطینیان نه کافی است و نه یگانه مکلفیت جهان، به ویژه حاکمان کشور‌های اسلامی.

رهبر این حزب مذهبی-سیاسی گفته است که کوتاه کردن ''دست متجاوزین'' وظیفه اصلی جهان است. سراج‌الحق از رهبران جهان اسلام خواست تا از غزه دفاع کنند و به جای اینکه مطیع امریکا باشند، به خداوند تکیه کنند.

او گفت که جماعت اسلامی تا زمانی صدای جمعی خود را برای فلسطینیان بلند خواهد کرد تا آنان سرزمین شان را آزاد کنند.

جمعیت علمای اسلام،‌ یک حزب دیگر پاکستان، مظاهرات گسترده‌ای را در شهر کویتهٔ آن کشور راه اندازی کرد. مولانا فضل رحمان، رهبر این حزب، همبستگی خود را با مردم در غزه اعلام کرد.