طالبان نشرات رادیو صدای زنان در بدخشان را به خاطر پخش موسیقی متوقف کردند

ارشیف

طالبان رادیو "صدای زنان" را در ولایت بدخشان به دلیل نقض پالیسی نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به صورت مشروط بسته است.

مولوی معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان، روز جمعه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) علت بسته‌شدن رادیو "صدای زنان" را نشر چندبار موسیقی در ماه رمضان بیان کرد.

او به صدای امریکا گفت: "بارها به آنها گفتیم پخش موسیقی حرام است و نباید موسیقی پخش کنید. متاسفانه در ماه رمضان چندین بار به این اطلاعیه توجه نکردند و موسیقی پخش کردند که سرانجام دیروز پس از مشورت با دیگر بزرگان، نشرات این رادیو را متوقف کردیم".

اما رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت بدخشان گفت که این رادیو به طور موقت بسته شده و اگر مسوولان رادیو تضمین کنند که دیگر موسیقی پخش نخواهند کرد، به آنان اجازه داده خواهد شد که نشرات شان را از سر بگیرد.

در حال حاضر دوازده رادیوی محلی دیگر نیز در ولایت بدخشان فعالیت دارند.

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های حکومت این گروه بر رسانه‌ها و خبرنگاران افزایش یافته است. طالبان نه تنها پخش موسیقی در برنامه‌های رادیویی را ممنوع کرده اند، بلکه در برخی از ولایات، کارمندان زن را نیز از فعالیت در رسانه‌ها منع کرده اند.

این محدودیت‌های حکومت طالبان منجر به توقف فعالیت شماری از رسانه‌ها شده است. بر اساس گزارش اخیر گزارشگران بدون مرز (RSF)، ۲۱۹ رسانه چاپی، تصویری و صوتی در یک‌و‌نیم سال گذشته در افغانستان بسته شده است.

بر اساس گزارش این سازمان، تا قبل ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ۵۴۷ رسانه در افغانستان فعال بودند که اکنون تعداد آنها به ۳۲۸ رسانه کاهش یافته است.

به گفته نهادهای حمایت از رسانه‌های افغانستان، از مجموع ۳۴۵ ایستگاه رادیوی محلی در افغانستان، در ۱۸ ماه گذشته ۱۱۷ رادیو بسته شده و صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ها نیز شغل خود را از دست داده اند.