استانکزی: ما هیچگاهی خط دیورند را به رسمیت نشناخته‌ایم و نمی‌شناسیم

شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، می گوید که افغانستان هیچگاهی خط دیورند را به رسیمت نشناخته و نمی‌شناسد.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد طالبان به صراحت گفته است که حکومت این گروه خط مرزی دیورند را به رسمیت نمی‌شناسد. او گفت که "امروز نیمی از افغانستان جداست؛ آن سوی خط دیورند قرار دارد. این در حالی است که ما در تمام زندگی ، دیورند را به رسمیت نشناخته ایم و نخواهیم شناخت."

استانکزی که روز پنجشنبه در ولایت لوگر به مناسبت سالگرد خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان صحبت می‌کرد، با اشاره به موضوع اخراج مهاجران افغان از پاکستان گفت: "امروز در همسایگی ما، همسایه شرقی ما، پناهندگان را با روشی بسیار بی رحمانه از آنجا بیرون می کنند و به آنها می گویند که به وطن خود بروند."

او در ادامه افزود: "آنها از این [اقدام ] شرم و حیا ندارند که فکر می‌کنند این کشور، کشورآنهاست نه کشور ما. و یا بر آن سیم خاردار کشیده اند و پاسپورت و ویزه می خواهند. این ویزه و پاسپورت قطعاً قابل قبول نیست و نه عملی شده می تواند."

استانکزی افزود: "هیچ کس نمی تواند این اقوام را از هم جدا کند. بلکه این اقدام، این تصمیم آنها باعث می شود که دوباره موضوع سال ۱۹۷۱بنگال (بنگله دیش) باز مطرح شود و انشاالله این کشورها آزاد شوند."

این اظهارات استانکزی چند روز پس از آن بیان شد که انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع گفت: "خط دیورند یک مرز بین المللی میان افغانستان و پاکستان است. اوافزود که نه تنها پاکستان، بلکه تمام جهان، ۲۰۶ عضو سازمان ملل متحد آنرا به حیث مرز میان دو کشور می‌شناسد."

کاکر گفت که هر آنچه مقامات افغان در این مورد می‌‌گویند، بحث داخلی آنان است؛ اسلام‌آباد نه تنها دخیل نیست، بلکه علاقه‌‌ای نیز ندارد.

این مقام ارشد پاکستان گفت:‌ "ما نه به زور نظرشان را عوض می‌کنیم و نه از آنها خواسته‌ایم که آن را تغییر دهند."

قبل از این،‌ نورالله نوری، سرپرست وزارت سرحدات،‌ اقوام و قبایل طالبان، حدود سه هفته قبل گفت که خط دیورند به مثابهٔ خط مرزی میان افغانستان و پاکستان نیست، بلکه یک خط فرضی میان دو کشور است.

نوری که به خاطر رفع مشکلات ناشی از مسدود شدن مرز تورخم به این گذرگاه سرحدی میان افغانستان و پاکستان سفر کرده بود، در مقابل کمره در پاسخ به سوالی گفت که افغانستان با پاکستان مرز "رسمی و صفری ندارد و خط دیورند یک خط فرضی" میان دو کشور است.

نوری همچنین در این نوار ویدیویی که به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌گوید که سرحد میان کابل و اسلام‌آباد تا حالا روشن نیست و دو کشور خطوط مرزی فرضی دارند.

او در این نوار ویدیویی گفت: "این یک موضوع طولانی است، در کوتاه مدت پاسخ کامل برای یک شخص مشکل خواهد بود. اگر موضوع رفت و آمد کشورهای همسایه باشد، ما نه مرز رسمی با آنها داریم و نه نقطه صفری خودمان را با آنها داریم، این یک خط فرضی بین ما و آنها است." اما وزارت خارجهٔ طالبان تا حالا در مورد این اظهارات نوری تبصره نکرده است.

حکومت‌های پیشین در افغانستان در مورد مرزبندی دوران استعمار بریتانیا که به تاریخ ۱۲ اکتوبر سال ۱۸۹۳ میلادی صورت گرفت، با پاکستان اختلاف نظر دارند. این مرز در نتیجه توافق هنری دیورند، یک دپلومات وقت هند بریتانیایی و عبدالرحمان خان،‌ حاکم وقت افغانستان، صورت گرفت و و خط دیورند را به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی تعیین کرد.

پاکستان اعتراضات حکومت‌های افغانستان را رد کرده و گفته است که این مرز بین‌المللی را زمانی در سال ۱۹۴۷ میلادی به میراث گرفت که استقلال خود را از بریتانیا به دست‌ آورد.
افغانستان و پاکستان بر مبنای موافقتنامه خط دیورند بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. تورخم، سپین بولدک و غلام خان از بندرهای مهم مواصلاتی می‌باشد.