نیویارک تایمز: طالبان با کمبود کارمندان مسلکی مواجه اند

نیویارک تایمز گزارش داده است که حکومت طالبان با مشکل کمبود کارمندان مسلکی مواجه بوده و به دنبال کمک از پاکستان است.

در این گزارش آمده است که مشاغل دولتی به عنوان حمایت، به جنگجویان طالبان و آنعده افرادی داده می شود که در آرامی در پاکستان زندگی می کنند، اما همه آنها مهارت های مسکلی مورد نیاز برای کار را ندارند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان این ادعای نیویارک تایمز را رد کرده و افزوده است که متخصصین هیچ کشوری به افغانستان نیامده است.

او گفت:"در افغانستان به اندازهٔ کافی متخصصین داریم بخصوص جوانان که تحصیل کرده اند در هر بخش رسیده اند و از آنها خوب استفاده می‌شود. "

رهبران طالبان تعهد کرده اند که کارمندان دولتی را حفظ کنند و تنوع قومیتی را برای نقش‌های ارشد حکومتی در اولویت قرار دهند، اما در عوض، بر اساس گزارش نیویارک تایمز، در تمام سطوح مدیریتی با سربازان و ملاها پست‌ها را پر کرده اند.

افزون بر آن، سایر کارمندان حکومت پیشین، افغانستان را ترک کرده و پست ها بدون افراد مسلکی، خالی مانده اند.

بر اساس این گزارش نیویارک تایمز مقامات طالبان برای پر کردن این خلا به پاکستان رجوع کرده و از جنگجویان پیشین طالبان که در دو دهۀ اخیر در پاکستان زندگی می کردند می خواهند استفاده کنند؛ جنگجویانی که به گزارش نیویارک تایمز، سال های تمام پاکستان حضور آنان را در داخل خاک آن کشور، رد کرده است.

نیویارک تایمز گزارش می‌دهد که اکثر ملاهای که اکنون طالبان آنان را در پست های حکومت می گمارند، تحصیل کردۀ مدرسه های دارالعلوم حقانیه در پاکستان اند.

رهبران طالبان ایالات متحده را مسوول سقوط اقتصادی افغانستان می دانند. اما برخی از تحلیلگران می گویند که حتی اگر ایالات متحده دارایی های افغانستان را آزاد کند و تحریم ها را لغو کند، وزارت مالیه دانش مسلکی لازم برای احیای سیستم بانکی خراب افغانستان را ندارد.

وحیدالله هاشمی، یکی از اعضای ارشد شورای آموزش و پرورش سربازان طالبان به نیویارک تایمز گفته است که کمبود افراد مسلکی در ساختار حکومت طالبان ناشی از فساد گسترده در حکومت پیشین است واضافه کرده است که مقامات طالبان با افراد مسلکی افغان در سرتاسر جهان در تماس است تا بتواند آنان را به برگشت به افغانستان ترغیب کنند.

در روز اعلام حکومت موقت طالبان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفت که وزارتخانه ها "پست‌های سیاسی" هستند و افراد مسلکی را در بخش‌های دیگر استخدام خواهند کرد. تمام کابینه طالبان از ملاها تشکیل شده و هیچ زنی در آن شامل نیست.

در حالی که جامعهٔ جهانی خواهان ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان است، ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان چندی پیش در مصاحبهٔ با رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت که در حکومت این گروه نمایندگان همه اقوام موجود اند. او افزود که به تمام اقوام افغانستان براساس استعداد و اهلیت ‌آنان وظایف سپرده شده است.

او همچنین گفت که شماری از نام‌های را که در گذشته امریکا به آنان داده بود که باید در حکومت شان شامل باشند، به کار نخواهند گماشت.

آقای برادر در مورد این افراد معلومات نداد‌، اما آنان را "فاسد، دزد و قاتل" خواند و گفت که حضور آنان حکومت طالبان را بدنام خواهد کرد و طالبان آنان را در حکومت شان شامل نمی‌کند.

با آنهم او افزود که در میان مقامات حکومت پیشین افرادی وجود دارند که به تدریج در حکومت طالبان شامل خواهند شد.