طالبان در سه روز گذشته ۱۵ نفر را در محضر عام شلاق زدند

محکمۀ عالی حکومت طالبان در بیشتر از سه سال گذشته، چهار مرد را پس از محکومیت به قتل در محضر عام نیزاعدام کرده است.(عکس ارشیف).

محکمۀ عالی حکومت طالبان گفته است که ۱۵ نفر به شمول دو زن در سه روز گذشته در ولایت‌های خوست، میدان وردک و کنر به اتهام‌های مختلف در محضر عام شلاق شده شدند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان روز سه شنبه ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) دو مرد را در ولسوالی زازی میدان ولایت خوست به اتهام "لواطت" در محضر عام ۳۰ و ۳۵ شلاق زده و یکی از آنان را به دو و نیم سال و دیگری را به یک سال زندان محکوم کردند.

محکمۀ عالی حکومت طالبان همچنین گفته است که حکم تعزیری بر پنج نفر به شمول یک زن در ولایت میدان وردک تطبیق شده است. به گفتۀ طالبان این افراد به اتهام "دزدی و رابطه نامشروع" شلاق زده شد‌اند.

بر اساس معلومات محکمۀ عالی طالبان، هر کدام این متهمان در محضر عام، ۳۹ بار دره زده شده‌اند.

محکمۀ عالی طالبان همچنان از تطبیق حکم تعزیری بر هشت نفر به شمول یک زن در ولسوالی شیگل ولایت کنر خبر داد.

به گفتۀ طالبان، این افراد متهم به لواط، دزدی و فرار از منزل" بوده و آنان در حضور مقامات طالبان، کارمندان عدلی و مردم عام مجازات شدند.

محکمۀ عالی حکومت طالبان تاکید کرده که این متهمان در بین ۱۵ تا ۳۹ شلاق زده شده‌‌اند.

طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان حاکم شدند، تا حالا صدها شهروند این کشور از جمله زنان را به اتهامات مختلف از جمله "جرایم اخلاقی" در استدیوم‌های ورزشی در حضور هزاران نفر شلاق زده‌اند.

حکومت طالبان در بیشتر از سه سال گذشته، چهار مرد را پس از محکومیت به قتل در محضر عام اعدام کرده است.

اعدام‌ها و مجازات بدنی متهمان در محضر عام توسط طالبان با واکنش‌های زیادی روبرو بوده و بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر به شمول سازمان ملل متحد همواره از طالبان خواسته اند تا از اعدام و تنبیۀ فزیکی متهمان دست بردارند.

با وصف انتقادات گستردهٔ بین‌المللی از مجازات متهمان از سوی طالبان در محضر عام، این گروه از این اقدام دفاع کرده و آن را "درس عبرت" برای جامعه خوانده اند.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در پیام صوتی منسوب به وی که به مناسبت عید فطر ایراد شده بود، از اجرای حدود شرعی مانند قصاص و مجازات بدنی متهمان در محضر عام دفاع کرده و آن را در مطابقت با قوانین اسلامی خواند. او تاکید کرد که احکام اسلامی را آنگونه که در زمان پیامبر اسلام تطبیق می‌شد، تطبیق خواهد کرد.