طالبان قیمت تذکره الکترونیکی را بلند بردند

اداره ملی احصاییه حکومت طالبان می‌گوید که قیمت تذکره الکترونیکی در مراکز آن ۵۰۰ افغانی و در اداره آسان خدمت ۷۰۰ افغانی تعیین شده است.

این اداره ناوقت دوشنبه ۷ اگست (۱۶ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این تصمیم بر اساس مصوبه شماره ۳۰ ماه حمل جلسه شورای وزیران حکومت طالبان گرفته شده است، اما دلیل این تصمیم را بیان نکرده است.

قیمت تذکره الکترونیکی در دوره حکومت پیشین افغانستان ۱۰۰ افغانی تعیین شده بود، اما پس از روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان نخست به ۳۰۰ و اکنون به ۵۰۰ افزایش یافته است.

همچنان اداره ملی احصاییه در اعلامیه گفته است: "بر اساس فیصله شورای وزیران، قیمت تذکره الکترونیکی در مراکز عامه آسان خدمت این اداره ۷۰۰ افغانی تعیین گردیده و آن هم بدین لحاظ که تذکره الکترونیکی در این مراکز در ظرف ۲۴ ساعت چاپ گردیده و به متقاضیان توزیع می‌گردد".

شماری از متقاضیان تذکره الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی شکایت کرده اند که قیمت تذکره به ۵۰۰ و ۷۰۰ افغانی در شرایط کنونی با توجه به نبود کار و گسترش فقر، از توان مردم بالا است.

یاسین یک متقاضی تذکره الکترونیکی می‌گوید که او در روز ۱۰۰ افغانی درآمد ندارد، با چنین وضعیتی چگونه قادر خواهد شد که هزینه تذکره‌های هفت عضو خانواده‌اش را بپردازد.

آمار تازۀ اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان نشان می‌دهد که در یک سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون تذکره الکترونیکی به شهروندان افغانستان توزیع شده است.

این اداره اخیراً گفته است که از میان ۲.۵ میلیون شهروندی که تذکره اخذ کرده اند، حدود ۱.۵ میلیون مردان و نزدیک به یک میلیون زنان بوده اند.

معلومات اداره ملی احصاییه و معلومات افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در این کشور (۱۵ اگست ۲۰۲۱) تا اکنون ۴.۶ میلیون تذکره الکترونیکی توزیع شده است. این اداره گفته است که در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تذکره الکترونیکی گرفته اند.

بر اساس معلومات این اداره، در حال حاضر، ۷۴ مرکز توزیع در افغانستان فعالیت دارند که از این جمله ۱۵ مرکز در کابل و ۵۳ مرکز دیگر در مراکز ولایات به مردم خدمات عرضه می‌کنند.

اداره ملی احصاییه حکومت طالبان سال گذشته گفته بود که از رهگذر توزیع تذکره الکترونیکی یک میلیارد و ۶۰ میلیون افغانی عواید به دست آمده است.

بر اساس محاسبه آمار توزیع تذکره الکترونیکی و نرخ آن، امسال این اداره یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون افغانی عواید به دست آورده است.

توزیع تذکره الکترونیکی به دلیل درج کلمۀ افغان در این تذکره یک روند پرجنجال در افغانستان بود که اتخاذ تصمیم نهایی در این خصوص حدود سه سال را در بر گرفت.

برای پایان‌دادن به این جنجال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان،‌ در اواخر ماه ثور سال ۱۳۹۶ خورشیدی، فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن کلمه‌های دین، افغانیت و قومیت در تذکره درج می‌گردد.

در نهایت، روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی در ماه ثور سال ۱۳۹۷ آغاز شد و رییس جمهور غنی نخستین فردی بود که تذکرهٔ الکترونیکی گرفت.