طالبان: نمایشگاه دو روزۀ تولیدات اوزبیکستان در کابل برگزار می‌شود

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که قرار است تا دو روز دیگر نمایشگاه محصولات و تولیدات اوزبیکستان با حضور مقام‌های طالبان و آن کشور در کابل گشایش یابد.

به گفتۀ وزارت صنعت و تجارت طالبان، این نمایشگاه به تاریخ ۱۸ (۲۸ اسد) آغاز و به مدت دو روز ادامه خواهد یافت و در آن تاجران و متشبثین اوزبیکستانی، محصولات و تولیدات خود را به نمایش خواهند گذاشت.

طالبان هدف از برگزاری این نمایشگاه را تحکیم و گسترش ارتباط تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری میان کابل و تاشکند عنوان کرده اند.

بر اساس معلومات طالبان، لزیز قدرتوف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت اوزبیکستان به کابل سفر کرده و روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) از محل برگزاری این نمایشگاه بازدید کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته که این نمایشگاه محصولات و تولیدات اوزبیکستان پس از نشست تجارتی دوجانبۀ میان مقام‌های طالبان و اوزبیکستانی، گشایش خواهد یافت.

این در حالی است که پیش از این، نمایشگاه تولیدات و محصولات تاجران افغان در شهر تاشکند، پایتخت اوزبیکستان، برگزار شد و این نمایشگاه برای مدت سه روز ادامه یافت.

در این نمایشگاه سه روزه که به تاریخ دوم جولای امسال افتتاح شد، به گفته وزارت صنعت و تجارت حدود ۲۵۰ شرکت تجارتی و تولیدی افغان، محصولات شان را به نمایش گذاشته اند.

اوزبیکستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که پس از تحولات سیاسی در افغانستان در سال ۲۰۲۱، روابط خود با حکومت طالبان را حفظ کرده و در دو سال گذشته تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور از کابل و ولایت بلخ بازدید کرده اند.

اوزبیکستان که همانند چند کشور دیگر آسیای میانه با افغانستان هم‌مرز است، در رابطه به فعالیت گروه‌های افراطی در امتداد مرزهایش نگرانی دارد.

در بیش از سه از حاکمیت طالبان بر افغانستان، چندین بار مقام‌های اوزبیکستان و طالبان به کابل و تاشکند سفر کرده و بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.