رهبر طالبان موجودیت اختلافات میان طالبان را برجسته کرد و خواهان حل آن شد

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان،از موجودیت اختلافات میان رهبران این گروه سخن گفته و بار دیگر خواهان حل آن شد.

هدایت‌الله هدایت، معاون رادیو تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان در شبکۀ ایکس نوار صوتی منسوب به رهبر طالبان را نشر کرده که در آن آخندزاده از "بزرگان و علما" و اعضای طالبان خواسته است تا "اختلافات و نارضایتی‌هایی" را که در میان شان موجود است از میان بردارند.

در پیام عیدی ۲۶ دقیقه‌ای رهبر طالبان که بخش عمدهٔ آن به اختلافات و حل آن اختصاص داده شده، آخندزاده گفت: "اگر در یک روز همه با هم متفق شوند، مرا از این سمت حذف کنند و معزول کنند، به این خوشحال می‌شوم اما به این خوشحال نیستم که در میان آنان اختلاف و تفرقه موجود باشد."

رهبر طالبان گفت: "باید متوجه این شوید که خداوند امروز به شما فرصت خوبی داده، این دشمنی را به دوستی مبدل کنید و در میان مردم مصالحه کنید."

او خطاب به رهبران طالبان گفت که در مقابل همدیگر از اخلاص کار بگیرند و نباید مانند "دشمنان" زندگی کنند و از آنان خواست تا تقاضای "نفسانی و شیطانی" را کنار بگذارند.

رهبر طالبان همچنان گفت که اعضای این گروه نباید بر همدیگر به گونهٔ علنی انتقاد کنند.

پیش از این، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان،‌ مقامات ادارهٔ کنونی طالبان را به ''انحصار قدرت" متهم کرده و تاکید کرده بود که ''وضعیت کنونی قابل تحمل نیست."

این مقام ارشد طالبان بدون ذکر نام رهبران این گروه گفته بود: ''امروز آنقدر خود را حق‌دار می‌دانیم که به چالش کشیدن، انحصار کردن و بدنام کردن تمام نظام در فکر و مزاج ما به یک اساس مبدل شده است."

به دنبال آن، ذبیح الله مجاهد،‌ سخنگوی حکومت طالبان گفت:‌ "اگر کسی بالای امیر، یک مسوول، یک وزیر، یک معین، یک رییس، انتقادی داشته باشد، بهتر است و اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند که هتک حرمت او را نکند و عزتش را در جایش حفظ کند. از طریق مصوون و محرم برایش نزدیک شود و کسی دیگر نشنود و انتقادات را برایش مطرح بسازد. اخلاق عالی و اسلامی همین است."

پس از اظهارات تند حقانی، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، منتقدین حکومت طالبان را "بغات" و "واجب القتل" خواند.

او در مراسم فراغت مفتی‌ها و قاضیان طالبان در ولایت قندهار گفت: "کسانیکه نظام را تخریب می‌کنند، چه به زبان یا به قلم یا تخریب عملی می‌کنند، این همه کسانی اند که بغات پنداشته می‌شوند و واجب‌القتل پنداشته می‌شوند."

آخند زاده در سخنرانی پس از ادای نماز عید فطر که نوار صوتی آن را ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در شبکۀ ایکس نشر کرد، نیز بر "اتحاد و اتفاق" تاکید کرد، اظهاراتی که تحلیلگران می‌گویند نشان‌دهندهٔ مخالفت‌ها میان اعضای این گروه را برجسته می‌سازد.

حدود سه سال از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد و این گروه در این مدت، محدودیت‌های زیادی را در زمینه‌ کار و آموزش و سایر عرصه‌های زندگی بر زنان وضع کرده اند.

طالبان علاوه بر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان را در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی در هفته آخر سال ۲۰۲۲ منع کردند. همچنان حکومت این گروه بر کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی و سازمان ملل متحد ممنوعیت وضع کرد.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان، به کرات از تصامیم حکومت این گروه، به ویژه در بخش آموزش دختران و زنان انتقاد کرده است.

ستانکزی سه هفته پس از آنکه طالبان زنان و دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها و کار در سازمان‌های غیر حکومتی منع کردند - حین سخنرانی در محفل فراغت شاگردان یک مدرسه در ولایت لوگر گفت که رهبران طالبان در هر سطحی که استند "پیغمبران و صحابه" نیستند، آنان علمای دین در قرن ۲۱ بوده و عاری از اشتباه نیستند.

این مقام طالبان به مخالفت‌ها میان رهبری طالبان اشاره کرده گفت که اگر فردی برای رهبری مشورهٔ درست نمی‌دهد یا رهبری در هر سطحی که باشد تصمیم نادرست اتخاذ می‌کند، باید تمامی افراد آن جامعه صدا بلند کنند و رهبران به آنان گوش فرا دهند و در خود اصلاحات بیاورند.

گرچه رهبر طالبان در سخنرانی امروزی‌اش به آموزش و کار زنان و دختران اشاره نکرد، اما از اعضای این گروه خواست تا تمامی حقوق زنان، به شمول حق مهر و ارث را بر اساس شریعت اسلامی برآورده کنند.