رهبر طالبان: حقوق 'شرعی مردم افغانستان محفوظ' است؛ فعالان: حقیقت ندارد

هبت‌الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان‌‌ (تصویر از آٰشییف صدای امریکا)

رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسب عید اضحی بدون اشاره به تحصیل و آموزش دختران و زنان گفته است که در حال حاضر ''حقوق شرعی مردم در افغانستان'' تامین شده است، ادعای که برخی از فعال حقوق زن آنرا بی اساس می‌پندارند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز جمعه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) پیام رهبر این گروه به مناسبت فرا رسیدن عید قربان را در صفحۀ اجتماعی ایکس منتشر کرده است.

هبت‌الله اخندزاده در این پیام به مسایل خارجی و داخلی پرداخته، اما او مانند سال‌های گذشته به موضوعات تحصیل و کار دختران و زنان در افغانستان اشاره‌ نکرده است.

رهبر طالبان افزوده است: "با حاکمیت امارت اسلامی [حکومت طالبان] حقوق شرعی تمام اتباع تامین و محفوظ است. هیچ کسی بالای فرد دیگری ظلم و تجاوز نمی تواند، جلو ظلم گرفته می‌شود و از حق مظلوم پرسان می‌گردد. با فعالیت محاکم شرعی، شریعت مقدس تطبیق شده است، همچنان فریضه بزرگ امربالمعروف و نهی عن المنکر عملاً انجام می‌شود."

هبت‌الله تاکید کرده که آنان بر اساس "اصول شرعی" به اصلاحات جامعه ادامه می‌دهند.

اما برخی از فعالان حقوق زن می‌گویند که با برگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، نه تنها که حقوق اساسی مردم در این کشور تامین نشده است، بلکه این گروه مردم افغانستان را گروگان گرفته است.

مولوده توانا، یکی از این فعالان به صدای، امریکا گفت: "مردم حق آزادی بیان ندارند، زنان به خانه‌ها سوق داده شدند، دختران ما از حق تحصیل و تعلیم باز مانده‌اند. خانم‌ها از اجتماع افغانستان کاملاً حذف شده‌اند...من نمی‌دانم این‌ها [رهبر طالبان] از کدام حق شرعی صحبت‌ می‌کنند."

توانا اضافه کرد که هبت‌الله اخندزاده با این اظهارات‌اش نهایت "زن‌ ستیزی، حس ضد بشری و غیر انسانی" خود را به جهان نمایان کرده است.

به گفتۀ این فعال حقوق زن، با حاکمیت طالبان بر افغانستان، فقر و بیکاری در این کشور افزایش یافته و مردم از امنیت کافی برخوردار نیستند.

مریم معروف آروین، رییس جنبش "شنبه‌های ارغوانی" باور دارد که در نزدیک به سه سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، شهروندان این کشور به شمول زنان و اقلیت‌های مذهبی، در "بدترین وضعیت حقوق بشری" قرار دارند و سرکوب هدفمند و سیستماتیک آنان توسط طالبان ادامه یافته است.

آروین به صدای امریکا گفت: "چنین یک ادعای واهی مبنی بر تامین تمامی حقوق و آزادی‌های اسلامی و انسانی شهروندان افغانستان و حقوق بشر در افغانستان از سوی یک فردی غایب مثل رهبر طالبان می‌تواند صورت بگیرد، اما ما باورمند استیم که در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، مردم افغانستان و مخصوصاً زنان... مرگ تدریجی را تجربه می‌کنند."

رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی اضافه کرد که برای تامین حقوق اساسی مردم افغانستان، نیاز است تا جامعۀ بین المللی فشارهای بیشتر را بر طالبان وارد کرده و از "باج‌دهی بیشتر" بر این گروه جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش‌های نهادهای معتبر حقوق بشری، از اگست ۲۰۲۱ به این طرف، حکومت طالبان بیش از ۵۰ فرمان و دستور سرکوب‌گرانه گسترده را صادر کرده است که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس این فرمان‌ها و دستورهای حکومت طالبان، آزادی تردد، آزادی عقیده و بیان، فرصت‌های شغلی، نمایندگی سیاسی و عمومی و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی زنان و دختران به شدت محدود می‌شود.

حکومت طالبان طی بیش از دو نیم سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان وضع کرده اند، از ممنوعیت آموزش و کار گرفته تا تفریح، ورزش و آرایش زنان.

پیش از این، بارها ملل متحد و کشورهای غربی از طالبان خواستند که محدودیت‌های وضع شده بر حقوق زنان و دختران افغان را لغو کنند، اما این گروه نه تنها به این خواست‌ها گردن ننهاده، بلکه همواره گفته اند که حقوق زنان و دختران در افغانستان بر اساس شریعت اسلام تامین است و نیز محدودیت بر کار و آموزش زنان و دختران را "موضوع داخلی" افغانستان عنوان کرده اند.