طالبان: ۱۳.۹ میلیون سیم کارت‌ فعال در افغانستان دوباره ثبت شده است

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر، ۲۵ میلیون سیم کارت‌ شبکه‌های مخابراتی در افغانستان فعال است که از این میان، ۱۳.۹ میلیون آن دوباره ثبت شده است.

عنایت‌الله الکوزی، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز دوشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که تنها در سه ماه اخیر، این وزارت ۱.۶ میلیون سیم‌ کارت را مطابق به کارشیوۀ وزارت مخابرات و ادارۀ اتراه دوباره ثبت کرده است.

او گفت: "در مجموع ۲۵ میلیون سیم کارت فعال در افغانستان وجود دارد که بیش از نصف آن و تقریباً ۱۳.۹ میلیون سیم کارت دوباره مطابق طرزالعمل ثبت و راجستر شده است و این روند هنوز موفقانه به پیش می‌رود."

کابینه حکومت طالبان در ماه دلو سال ۱۴۰۰ خورشیدی ثبت مجدد سیم‌کارت‌های موبایل را در افغانستان فیصله کرد، اما روند ثبت مجدد سیم‌کارت‌ها در اوایل امسال، در کابل و تمام ولایات آغاز شد که تا اکنون نیز ادامه دارد.

پیش از این، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان گفته بود که از آغاز این روند تا اکنون، ۶۰ درصد این سیم‌کارت‌های فعال در افغانستان دوباره ثبت شده است.

سخنگوی این وزارت به تاریخ هفتم جولای (۱۷ سرطان) گفت که این روند به شدت در کابل و ولایات جریان دارد و روند ثبت دوبارۀ ۴۰ درصد از سیم کارت‌های دیگر تا چند ماه دیگر تکمیل می‌شود.

بر اساس آمار وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در حال حاضر، نزدیک به ۲۳ میلیون سیم‌کارت در افغانستان فعال‌ است که از این میان ده میلیون آن برای مکالمات تلیفونی و ۱۳ میلیون دیگر برای خدمات انترنتی استفاده می‌شود.

در حال حاضر، پنج شرکت خدمات تیلفونی در افغانستان فعالیت دارند و خدمات مخابراتی را از طریق موبایل به مردم ارایه می‌کنند.

یکی از اهداف ثبت مجدد سیم‌کارت‌ها توسط حکومت طالبان، جلوگیری از استفاده از موبایل در فعالیت‌های ''تروریستی و جرایم جنایی توسط مخالفان طالبان و گروه‌های جنایتکار'' خوانده شده است.