یک سال پس از کشته شدن الظواهری، طالبان مرگ وی را تایید نمی‌کنند

ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده که در حملهٔ‌ طیارهٔ‌ بی‌سرنشین امریکایی در کابل کشته شد

نزدیک به یک سال از کشته شدن ایمن الظواهری،‌ رهبر پیشین القاعده در حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکایی بر اقامتگاه وی در شهر کابل، پایتخت افغانستان،‌ می‌گذرد. اما رهبران طالبان هنوز هم کشته شدن الظواهری را تایید نکرده و یا در مورد آن اظهارات ضد و نقیضی دارند که شک و تردید‌ها را در مورد تعهدات این گروه در مبارزه بر ضد تروریزم قوت می‌بخشد.

ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان روز جمعهٔ گذشته در مصاحبه با تلویزیون العربیهٔ عربستان سعودی گفت: "ما هیچ معلوماتی در مورد ایمن‌الظواهری نداریم و ما در کشتن وی هیچ دخلی نداشتیم."

همچنین محمد قاسم خالد، والی طالبان برای شهر کابل روز شنبه در مصاحبه با تلویزیون طلوع گفت که امریکایی‌ها هیچ شواهد و مدارک معتبری را ارایه نکرده اند که دال بر کشته شدن رهبر القاعده باشد.

سه هفته پیش،‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ در مورد نقش طالبان در سرکوب القاعده حرف زد. بایدن گفت: "یادتان می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم که القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم که آنان آنجا نخواهند بود. گفتم که از طالبان کمک خواهیم گرفت. حالا چه می‌شود؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود."

وزارت خارجهٔ طالبان فوراً به سخنان بایدن واکنش نشان داد و آن را "درک حقیقت" در مورد عدم حضور گروه‌های مسلح در افغانستان خواند و بار دیگر تاکید کرد که به هیچ گروهی اجازه داده نخواهد شد تا از خاک افغانستان برای آسیب رساندن بر دیگران کار بگیرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید طالبان: اظهارات رییس جمهور بایدن 'درک حقیقت' است

الظواهری که در هنگام مرگ ۷۱ سال عمر داشت، به تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۲ در برندهٔ اقامتگاهش در ساحهٔ شیرپور شهر کابل ایستاده بود که طیارهٔ بی‌سرنشین امریکایی وی را هدف قرار داد.

بایدن ضمن تایید خبر مرگ الظواهری گفت: "او به کابل رفته بود تا با اعضای نزدیک خانواده‌اش بپیوندد. پس از ملاحظهٔ محتاطانهٔ‌ مدارک روشن و متقاعد کننده در مورد موقعیت وی، من دستور انجام حملهٔ دقیق را دادم."

طالبان در آن زمان گفتند که در مورد اقامتگاه الظواهری در شهر کابل چیزی نمی‌دانستند. مقام‌های طالبان گفتند که دستور انجام تحقیقات "جدی و همه‌جانبه" در این مورد صادر شده است. اما مقام‌های حکومت طالبان از آن زمان تا کنون در مورد نتایج تحقیقات هیچ چیزی نگفته، یا اظهارات ضد و نقیض داشته و یا هم وقوع این رویداد را رد کرده اند.

دو ماه پس از نشر خبر کشته شدن الظواهری، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که تحقیقات در این مورد پیشرفت‌هایی داشته است. اما مجاهد در آن زمان گفته بود که طالبان با این رویداد در حد یک ادعا تعامل می‌کند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که پس از هدف قرار گرفتن اقامتگاه الظواهری، طالبان فوراً همسر و فرزندان وی را به جای دیگری انتقال دادند تا مدارکی را پنهان کنند که نشاندهندهٔ اقامت رهبر پیشین القاعده در این خانه بوده است.

طالبان همچنان دسترسی رسانه‌‌ها را به ساختمان چند منزلهٔ محل اقامت الظواهری محدود کرده و شماری از خبرنگاران را که در صدد نزدیک شدن به این خانه بودند،‌ برای مدت کوتاهی بازداشت کردند. محدودیت دسترسی به این خانه تا هنوز پاپرجاست.

منتقدان می‌گویند که امتناع طالبان از تایید حضور الظواهری در کابل شک و تردیدها را در مورد تعهد این گروه به مبارزه با تروریزم در خاک افغانستان،‌ تقویت می‌بخشد.

در روزهای اخیر و در پی افزایش حملات تندروان در خاک پاکستان، مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که این حملات توسط رهبران فراری تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) که در افغانستان پناهگاه دارند، طراحی می‌شود.

مقام‌های پاکستانی گفته اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ و خروج قوای امریکایی و ناتو از آن کشور،‌ تندروان از "آزادی بیشتر عملیاتی" در افغانستان برخوردار شده اند.

طالبان که سال گذشته مذاکرات میان تی‌تی‌پی و حکومت پاکستان را وساطت و برگزار کرده بودند، مدعی اند که هیچ گروه تروریستی در داخل افغانستان فعالیت ندارد.

آتش‌بسی که در پی وساطت حکومت طالبان میان تی‌تی‌پی و حکومت پاکستان نافذ شده بود، دیر نپایید و چندی بعد رهبران تحریک طالبان پاکستان به اعضای این گروه دستور دادند که حملات شان را خاک پاکستان از سر بگیرند. در چند ماه گذشته، صدها نفر، عمدتاً نیروهای اردو و پولیس پاکستان،‌ در حملات تندروان کشته شده اند.

تیم حمایت تحلیلی و نظارت بر تعزیرات شورای امنیت ملل متحد ماه گذشته در گزارشی تخمین زد که بیش از ۴۰۰۰ نفر از رهبران، فرماندهان و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان، زیر چتر حمایتی مقام‌های حکومت طالبان،‌ به افغانستان پناه برده اند. هرچند وزارت خارجهٔ طالبان یافته‌های این گزارش را "بی‌بنیاد" خواند.