لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ادعای ایران دربارۀ ورود سران داعش به افغانستان بی‌اساس است


وزارت خارجۀ حکومت طالبان ادعای اخیر وزیر خارجۀ ایران مبنی بر ورود رهبران داعش از عراق، سوریه و لیبیا به افغانستان را رد کرده و از تهران خواسته است که اگر در این مورد معلومات دارد، با طالبان شریک کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز جمعه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای در تویترش گفته است که افغانستان با این سه کشور عربی هیچ مرز مشترک ندارد.

در اعلامیه آمده است: "اگر ایران معلومات در مورد انتقال داعش به افغانستان دارد، امیدواریم آن را به اشتراک بگذارد تا نیروهای امنیتی افغانستان اقدامات لازم را انجام دهند."

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران، اخیراً در مصاحبه‌ای با تلویزیون صدا و سیمای آن کشور گفته است که گسترش تروریزم در افغانستان – تحت حاکمیت طالبان – قابل انکار نیست.

او افزود: "امروز که سران داعش و نیرو‌های کارکشته داعش از عراق، سوریه، بخش‌هایی از لیبیا در این ماه‌ها به داخل افغانستان منتقل شده اند، این اتفاقاً یکی از چالش‌های در مقابل هیات‌های حاکمه فعلی و طالبان در افغانستان است."

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در اعلامیه گفته است که مقامات ایرانی بهتر است به جای اظهارات نگران‌کننده در مورد افغانستان، بر روابط سازنده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین دو "کشور و ملت همسایه و دوست" تمرکز کنند.

اعلامیه تاکید کرده است: "خوب است که کشورها به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه امنیت مرزهای خود عمل کنند."

وزارت خارجه طالبان بار دیگر گفته است که به کسی اجازه نمی‌دهد که امنیت ملی افغانستان را تهدید کند.

این وزارت ادعا کرده است که قبل و بعد از به قدرت رسیدن طالبان، این گروه مبارزه جدی و سیستماتیک علیه داعش داشته است و به همین دلیل داعش در افغانستان سرکوب شده است.

وزارت خارجه طالبان اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر ورود سران و شبه نظامیان داعش از چند کشور عربی به افغانستان را در حالی رد کرده است که سرپرست این وزارت در ماه حمل سال روان در مصاحبه با تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان گفت که بیشتر حملات در افغانستان توسط شبه‌نظامیان خارج از کشور انجام می‌شود.

در دو سال گذشته، نیروهای امنیتی طالبان به طور مستمر از حملات و عملیات مسلحانه علیه گروه داعش خبر داده اند.

ماه گذشته گروه داعش کشته‌شدن ابوسعد محمد خراسانی معروف به"ضیاالدین اکا" مغز متفکر حمله مرگبار این گروه به نیروهای آمریکایی در میدان هوایی کابل را تایید کرد. در ۲۷ اگست ۲۰۲۱ بر میدان هوایی کابل که مسوولیت آن را شاخه‌د خراسان داعش بر عهده گرفت،‌ دست‌کم ۱۶۹ افغان و ۱۳ سرباز امریکایی نیز کشته شدند و شماری هم زخمی شدند.

ایالات متحده امریکا از کشته شدن ابوسعد محمد خراسانی در هفته آخر ماه اپریل سال روان در عملیات طالبان خبر داد، اما در آن زمان داعش کشته شدن فرمانده ارشد خود را تایید نکرد.

در ماه جون امسال نیز، ثناالله غفاری رهبر شاخۀ خراسان داعش که به شهاب المهاجر نیز معروف بود، در عملیات طالبان در ولایت کنر کشته شد.

XS
SM
MD
LG