طالبان: گزارش بنیت تلاش برای تخریب اذهان در آستانۀ نشست دوحه است

ریچارد بنیت (راست) گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

گروه طالبان گزارش اخیر ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان را "نادرست" خوانده و نهادهای بین‌المللی را به درک "واقعیت‌ها" و اتخاذ "موقف سازنده" ترغیب کرده است.

بنیت روز سه شنبه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تصویر تکان‌دهنده از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارایه کرد. او گفت: "نظام نهادینه شدۀ تبعیض، جداسازی، بی‌حرمتی به کرامت انسانی و حذف زنان و دختران و آسیب‌های مرتبط به آن، باید وجدان بشریت را تکان دهد."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۹ جون (۳۰ جوزا) در پیام‌هایی در شبکۀ اجتماعی ایکس از گزارش بنیت به شدت انتقاد کرده است. مجاهد نگاشته است: "گزارش بعضی از اعضای سازمان ملل متحد، به خصوص گزارش ریچارد بنیت، تلاش برای تخریب اذهان در آستانه نشست دوحه می‌باشد."

مجاهد همچنان ادعا کرده است که برخی "اشخاص عقده‌مند" در سازمان ملل متحد تلاش دارند تا از افغانستان گزارش‌های "نادرست" ارایه کرده و به گفتۀ وی "پيشرفت‌های بزرگ را تحت شعاع موضوعات محدود قرار دهند".

قرار است نشست دوحه به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برای بحث در مورد افغانستان با حضور نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان به میزبانی ملل متحد در قطر برگزار شود. نشستی که اینبار نمایندگان طالبان نیز در آن شرکت خواهند داشت.

با اینحال، فرحان حق، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد روز سه شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد، گفت: "خوب، من فقط می‌خواهم تاکید کنم که ما با آنان [طالبان] به عنوان مقامات حاکم در صحنه [افغانستان] رفتار می‌کنیم. با آنان به عنوان حکومت به رسمیت شناخته شدۀ افغانستان رفتار نمی‌شود."

مجاهد در یک پیام دیگر ایکس خواستار "تعامل مثبت و سازنده" جامعۀ جهانی با حکومت طالبان شده و نگاشته است: "تلاش‌های فشارها و دسایس هنوز هم ناکام می‌شوند، دوام و تکرار آن آزمودن تجارب ناکام است، امیدواریم دیگر واقعیت‌ها درک شده و موقف سازنده اتخاذ گردد."

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را به ویژه در زمینۀ حقوق زنان و دختران وضع کرده و آنان از حق آموزش به سویۀ بالاتر از صنف شش، حق کار و دیگر فعالیت‌های مدنی، سیاسی و اجتماعی محروم کرده اند.

با وصف تقلای حکومت طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی و به رسمیت شناخته شدن، تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعۀ بین‌المللی همواره بر ایجاد حکومت همه شمول مرکب از همه اقوام و اقلیت‌ها در افغانستان و نیز احترام کامل به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران تاکید کرده و آن را پیش‌شرط هر گونه تعامل سیاسی با طالبان خوانده است.