طالبان: تا پایان این هفته کار عملی بر معدن‌ مس عینک لوگر آغاز خواهد شد

قرارداد استخراج معادن مس عینک در دورهٔ حکومت حامد کرزی، در سال ۲۰۰۸ با شرکت چینی (MJAM-MCC)  امضا شد.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان گفته است که پس از ۱۵ سال تاخیر، عملاً کار استخراج معدن مس عینک تا پایان این هفته آغاز می‌شود.

همایون افغان روز سه شنبه ۲۲ جولای (اول اسد) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که شرکت چینی قراردادی معدن مس عینک موسوم به (MJAM) صد درصد کار پروسس این معدن را در داخل افغانستان انجام خواهد داد.

او نگاشته است: "شرکت قراردادی موظف شده است تا بر اساس تعهدات سال ۲۰۰۸ علاوه بر پروسس نهایی و صد در صدی، کار یکی از بزرگترین معدن مس جهان را بدون هیچ مانع و تاخیری آخر هفته جاری راه‌اندازی کند."

به گفتۀ افغان، با آغاز کار عملی معدن مس عینک، برای سه‌هزار شهروند به صورت مستقیم و برای ده‌هزار شهروند دیگر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان به تاریخ ۱۷ جولای با نشر خبرنامه‌ای گفته بود که سونگ ون بینگ، رییس این شرکت چینی و هدایت‌الله بدری، سرپرست این وزارت با هم در خصوص معدن مس عینک گفتگو کرده اند.

بر اساس خبرنامه، سونگ برنامه کاری خود را در رابطه با اعمار اساسی سرک منتهی به معدن مس عینک، آغاز کار عملی پروژه در آینده نزدیک و تطبیق پروژه مس عینک با سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در میان گذاشته و از آمادگی شرایط تطبیق پروژه مس عینک خبر داده بود.

قرارداد استخراج معادن مس عینک در دورهٔ تصدی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در سال ۲۰۰۸ به ارزش ۲.۸۳ میلیارد دالر با شرکت چینی (MJAM-MCC) امضا شد، اما به دلایل نامعلومی این شرکت چینی کار استخراج معدن را به تعویق انداخت.

در آن زمان گروه شرکت متالورژیک چین (MCC) در بخش اکتشاف این معدن برخی مشکلات تخنیکی و نگرانی از آسیب دیدن آثار باستانی کشف شده در ساحه معدن و نیز تهدیدات امنیتی را از دلایل شروع نشدن کار عنوان کرده بود.

اما بعداً این شرکت از قرارداد قبلی خارج شد و سپس درخواست تجدید نظر در آن را داد. اکنون اکتشاف این معدن توسط شرکت (MJAM) انجام می‌شود. همچنان این شرکت در مورد اکتشاف این معدن با مقامات وزارت معادن و پترولیم نظام جمهوریت در حال مذاکره بود.

حکومت طالبان پس از بازگشت دوباره به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، به طور مداوم با این شرکت چینی در مورد آغاز روند اکتشاف این معدن گفتگو کرده است.

تقریباً دو ماه پیش، شهاب‌الدین دلاور، سرپرست پیشین معادن و پترولیم حکومت طالبان، هنگام بازدید با یک هیات چینی از منطقه مس عینک به خبرنگاران گفته بود که یک ماه به شرکت قراردادی معدن فرصت داده است تا کار خود را آغاز کند.

این شرکت چینی تاکنون در مورد شروع کار معدن مس عینک چیزی به رسانه‌ها نگفته است.

معدن مس عینک که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق کابل موقعیت دارد، گمان می‌رود یکی از بزرگترین معادن مس جهان است.

افغانستان یکی از کشورهایی است که دارای معادن گسترده سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است، اما به دلیل جنگ طولانی و کمبود زیربنا ها، هنوز از این معادن استفاده نشده است.