درگیری طالبان و داعش در غور؛ مجاهد: عاملان حملۀ اخیر بر باشندگان دایکندی را کشتیم

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شده که گروه داعش به گونۀ مستقیم از مراکز شاخۀ خراسان داعش مستقر در ایالت بلوچستان پاکستان رهبری شده و نیز حملات آنان از خاک پاکستان سازماندهی می‌شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، از حمله بر یک مخفیگاه داعش در مرکز ولایت غور خبر داده و مدعی شد که در نتیجۀ آن به جنگجویان شاخۀ خراسان داعش تلفات وارد شده است.

مجاهد ناوقت روز یکشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۹ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در این درگیری، دو نفر به شمول رهبر یک گروه چند نفری داعش کشته و شمار دیگر آنان بازداشت شده‌ اند.

مجاهد دربارۀ شمار دقیق بازداشت‌شدگان چیزی نگفت، اما تاکید کرد که این گروه که در مرکز غور مستقر بود، در چندین حملات به شمول کابل، بامیان و دیگر ولایات دست داشتند.

در اعلامیه‌ای طالبان آمده است: "ناوقت امروز، در ولایت غور یک گروه وحشی فتنه‌گر از بین برده شد. این گروه همان‌هایی بودند که به تاریخ نهم ماه ربیع‌الاول، (۲۲ سنبله) در مرکز غور بر هموطنان ملکی اهل تشیع حمله کرده و بیش از ۲۰ تن تلفات وارد کرده بودند."

برخی از رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از منابع خود گزارش داده‌ اند که درگیری‌ میان جنگجوی طالبان و داعش در منطقه "مارکو" از مربوطات مرکز ولایت غور رخ داده که در اثر آن، یک جنگجوی طالبان نیز کشته شده است.

اما مجاهد دربارۀ وارد شدن تلفات به افراد این گروه اشارۀ نکرده است.

پیش از این، طالبان گفته بودند که افراد مسلح به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در روستای "قرودال" در مرز میان ولایت غور و دایکندی کم از کم ۱۴ غیرنظامی را به ضرب گلوله کشتند. تمامی قربانیان این گلوله‌باری باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت‌ و ‌بندر ولایت دایکندی بودند و آنان زمانی کشته شدند که برای استقبال از زایرین مراسم اربعین به ولایت غور رفته بودند.

آن حمله که مسوولیت آنرا داعش به عهده گرفته، واکنش‌های داخلی و خارجی را به دنبال داشت و شماری از کشورها و نهادهای دپلوماتیک، به شمول سازمان ملل متحد و سفارت امریکا برای افغانستان، آنرا محکوم و با بستگان قربانیان ابراز غم شریکی کردند.

سخنگوی حکومت طالبان همچنان مدعی شده که این گروه به گونۀ مستقیم از مراکز شاخۀ خراسان داعش مستقر در ایالت بلوچستان پاکستان رهبری شده و نیز حملات آنان از خاک پاکستان سازماندهی می‌شد.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، همواره ادعا کرده اند که شاخۀ خراسان گروه داعش در این کشور را از بین برده و آنان در افغانستان حضور "فزیکی و علنی" ندارد، اما این گروه در بیش از سه سال گذشته، مسوولیت مرگبارترین حملات را در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله کابل بر عهده گرفته است که در اثر آن، صدها غیرنظامی در سفارت‌خانه‌ها، مساجد، مکاتب و سایر اماکن عامه کشته و زخمی شده‌ اند.

این در حالی است که پیش از این، حکومت طالبان گفته بود که اکثر جنگجویان داعش به هدف فعالیت‌های تخریبی از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و شاخۀ خراسان این گروه، در بخش‌هایی از ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا پاکستان مراکز آموزشی دارد.

پیش از این، مجاهد به تاریخ ۳۰ سپتمبر (نهم میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که داعش حملات‌ خود را در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه از خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

او اضافه کرده بود که نیروهای طالبان اخیراً در چندین عملیات، گروهی از جنگجویان داعش را در کابل و ننگرهار بازداشت کردند که به گفتۀ او، آنان در حملات اخیر در کابل و بامیان دست داشتند.

مقام‌های پاکستانی تا اکنون دربارۀ این ادعای حکومت طالبان ابراز نظر نکرده اند.