طالبان: ایران زندانیان افغان به شمول محکومین اعدام را به افغانستان بسپارد

وزارت خارجه حکومت طالبان سال گذشته گفته بود که ۲۰۰ شهروند افغانستان در ایران به اعدام محکوم شده اند.

حکومت طالبان از ایران خواسته است که زندانیان افغان به شمول افغان‌های محکوم به اعدام در زندان‌های این کشور را، به افغانستان تحویل دهد.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان، سه شنبه ششم اگست (۱۶ اسد) در مصاحبه‌ با تلویزیون ملی تحت مدیریت این گروه از ایران خواست که با زندانیان افغان محتاطانه رفتار کند.

فطرت گفت: "گاهی اخبار اعدام و سایر مجازات زندانیان افغان در ایران را می‌شنویم، در این راستا خواست ما این است که با زندانیان افغان محتاطانه رفتار شود و با هماهنگی ارگان‌های عدلی و قضایی افغانستان، این زندانیان به افغانستان منتقل شوند تا در اینجا طبق قوانین افغانستان مجازات شان شوند."

پیش از این، سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی، روز شنبه سوم اگست (۱۳ اسد) با نشر گزارشی گفت که حکومت ایران در هفت ماه گذشته، ۳۰۰ نفر به شمول ۲۰ شهروند افغانستان را اعدام کرده است.

حکومت‌های ایران و افغانستان در مورد مسایل مربوط به زندانیان چندین بار بحث و گفتگو کرده اند و قبل از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، توافقنامه‌ای بین این کشورها برای تبادلهٔ زندانیان امضا شده بود که بر اساس آن، ایران شماری از زندانیان افغان را به افغانستان تحویل داد.

هدایت‌الله هدایت، معاون رادیو تلویزیون ملی تحت مدیریت طالبان به نقل از حمدالله فطرت در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که ایران تا اکنون چهارهزار زندانی را به افغانستان سپرده است.

گفتگوها میان ایران و افغانستان در مورد سرنوشت افغان‌های محکوم به اعدام در ایران پس از سقوط نظام جمهوریت و حاکمیت دوبارۀ طالبان نیز ادامه یافته است.

کاظم غریب‌آبادی، معاون قوهٔ قضاییهٔ ایران، در ماه جنوری امسال در راس هیاتی به کابل سفر کرد. او در دیدارش با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در مورد "رسیدگی به مشکلات زندانیان، تعمیل موافقتنامهٔ استرداد زندانیان میان دو کشور، دریافت میکانیزم‌های بدیل برای افغان‌های محکوم به اعدام و همکاری‌های حقوقی و جنایی مربوط به مهاجرین افغان" گفتگو کرد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ماه می سال گذشته میلادی گفته بود که ۲۰۰ شهروند افغانستان در ایران به اعدام محکوم شده اند. او گفته بود که حکومت طالبان با جانب ایران به تفاهم رسیده تا جزای اعدام بر این محکومین تطبیق نشود.

بر اساس آمار وزارت داخله و قوه قضاییه ایران، در حال حاضر پنج‌هزار و ۳۹۹ شهروند افغانستان در زندان‌های مختلف این کشور به دلیل ارتکاب جرایم گوناگون زندانی اند.

وزارت داخلۀ ایران گفته است که این افغان‌ها به ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر، سرقت، جرایم علیه اشخاص، عبور غیر مجاز از مرز، جرایم منافی عفت عمومی، جرایم علیه املاک و علیه امنیت زندانی شده اند.