انتقاد عفو بین‌الملل از رویکرد ایالات متحده در قبال قربانیان حملات این کشور

حمله هوایی بر غیرنظامیان در کابل

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از راهکار ایالات متحده می‌گوید که قربانیان حملات مرگبار این کشور هیچ کمکی از این کشور دریافت نمی‌کنند.

این سازمان روز سه شنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت که دو سال پیش در چنین روزی، یک حمله طیاره بی‌سرنشین امریکا در کابل پایتخت افغانستان، ۱۰ غیرنظامی را کشت.

وزارت دفاع امریکا به تاریخ ۱۷ سپتمبر ۲۰۲۲ (۲۶ سنبله ۱۴۰۱) اعلام کرد که در حمله طياره بی‌سرنشین نظامیان امریکایی در کابل به تاریخ ۲۹ اگست ۲۰۲۱ افراد شاخهٔ خراسان گروه داعش نه بلکه غیرنظامیان کشته شده اند. هفت کودک نیز شامل قربانیان آن حملۀ هوایی بودند.

عفو بین‌الملل با اشاره به این حمله گفته است: "قربانیان غیرنظامی حملات مرگبار ایالات متحده تقریباً هرگز هیچ گونه تایید یا کمکی از حکومت امریکا دریافت نمی‌کنند".

جنرال کینت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده، پس از تکمیل تحقیقات دربارۀ حمله، آن را "یک اشتباه غم انگیز" خواند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

امریکا: حملهٔ هوایی ماه گذشته در کابل 'اشتباه غم‌انگیز' بود

پیش‌تر مقامات وزارت دفاع امریکا تاکید کرده بودند که این حمله به طور دقيق صورت گرفته است، گرچه در همان اوایل گفته می‌شد که در آن رویداد غیرنظامیان کشته شده اند.

این سازمان خواستار تغییر این رویکرد وزارت دفاع ایالات متحده شده و گفته است که باید به قربانیان حملات هوایی طیاره‌های بی‌سرنشین کمک کند.

همچنان عفو بین‌الملل گفته است که ایالات متحده ادعا می‌کند که با استفاده از طیاره‌های بی‌سرنشین، حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه برای کشتن افرادی که آنها را "جنگجو" یا "تروریست" در سراسر جهان می‌نامد، امریکایی‌ها را ایمن نگه می‌دارد.

اما این سازمان تاکید کرده است: "در واقع، هزاران غیرنظامی را معمولاً بدون هیچ توضیحی یا هیچ تلاشی برای جبران خسارات ویرانگر به بازماندگان یا خانواده‌هایشان کشته است".

حکومت ایالات متحده ادعا می‌کند که در مورد کشتار غیرنظامیان ناشی از اقدامات نظامی خود تحقیق می‌کند، اما عفو بین‌الملل گفته که به نظر می‌رسد حکومت ایالات متحده همچنان تصور می‌کند که افرادی که کشته شده اند، "جنگجو یا تروریست هستند، در حالی که آنها در واقع غیرنظامی" استند.

طبق قوانین بین‌المللی، حکومت ایالات متحده در یک درگیری مسلحانه به رسمیت شناخته شده فقط می‌تواند اعضای نیروهای مسلح یک طرف درگیری را بکشد. اگر مشخص نیست که آیا افراد خاصی جنگجو هستند یا خیر، دولت باید آنها را غیرنظامی فرض کند. اما در خارج از یک منطقه درگیری مسلحانه، همه غیرنظامی هستند، حکومت فقط می‌تواند افرادی را بکشد که تهدیدی قریب‌الوقوع برای زندگی انسان‌ها استند.

اما عفو بین‌الملل گفته است: "متاسفانه، حکومت ایالات متحده قابل اجرا بودن قوانین بین‌المللی حقوق بشر را برای اقدامات خود در خارج از کشور تایید نمی‌کند. این کشور همچنین از افشای چگونگی تفسیر قوانین بین‌المللی در رابطه با استفاده از نیروی مرگبار خودداری کرده است".

این سازمان از ایالات متحده انتقاد کرده است که در مورد اینکه چگونه تصمیم می‌گیرد فردی "جنگجو" یا "تروریست" است و ایالات متحده می‌تواند او را بکشد، هیچ توضیحی نداده است.

عفو بین‌الملل با اشاره بر اینکه طی سال‌های اخیر "هزاران غیرنظامی" بدون هیچ "توضیحی و پاسخگویی" در عملیات نیروهای ایالات متحده کشته شده اند گفته است که بازماندگان قربانیان بدون دریافت غرامت از سوی ایالات متحده همچنان در رنج زندگی می‌کنند.

این سازمان تاکید کرده است که ایالات متحده باید به طور معنادار در مورد ادعاهای تلفات غیرنظامیان تحقیق کند و به غیرنظامیانی که آسیب دیده اند، کمک کند.